Dziś
o grupie przez większość zupełnie zapomnianej. Nie był to zespół
który odcisną by swoje piętno na polskiej muzyce rockowej, ale
był, grał, udało mu się nawet wydać dwie płyty długogrające z
których jedna Mani Szybkości stała się pretekstem do
napisania tego tekstu – mowa o pochodzącej z Warszawy grającej
łagodniejszą wersję heavy metalu, a może mocniejszą wersję
rocka grupie Fatum
Zespół
powstał w 1984 roku, a jego ojcami założycielami byli Janusz
Pyzowski (wokal), Andrzej Blicharz (gitara), Romuald Kamiński (bas).
Na początku działalności grupy zmiany personalne były
codziennością, by w końcu w zespole pozostało trzech muzyków:
Romuald Kamiński (bas), Andrzej Sikora (perkusja) i Andrzej Blicharz
(gitara). Wtedy to nastąpiło połączenie Fatum z hard rockową
formacją Koks. Z grupy tej do zespołu dołączyli Krzysztof
Ostasiuk (wokal, klawisze) oraz Ryszard Kłos (gitara). Zresztą
początkowo zespół występował jako Koks, dopiero gdy Ryszard
Kłos zrezygnował z muzykowania zastając jednocześnie akustykiem
zespołu, a jego miejsce zajął Jarosława Hertmanowskiego, muzyce
zdecydowali się występować pod szyldem Fatum. W roku 1985 zespół
wyruszył na podbój sal i salek na terenie Polski. W tym też roku
Fatum pojawiło się w Jarocinie, zostając nawet jednym z laureatów
tej imprezy. Niestety jak to w tamtych czasach o jednego z muzyków
upomniała się niezawodna armia, tym razem padło na Jarosława
Hertmanowskiego co chwilowo zachwiało już ustabilizowaną sytuacją
grupy. Na szczęście miejsce Jarka dość szybko wypełnił Kamil
Buczkowski i panowie z Fatum znów mogli koncertować. W 1986 roku
Fatum ponownie pojawiło się w Jarocinie, tym razem jednak już jako
zaproszony przez organizatorów tej imprezy gość. O stabilizacji
składu grupy jednak w tym czasie trudno było mówić. Jesienią
1986 roku zespół opuścił Andrzej Blicharz a na jego miejsce
pojawił się Paweł Koziej znany z grupy Korpus, jednak i on nie
zagrzał długo miejsca w zespole i już rok później podczas
koncertów w Moskwie na Warszawskich Dniach Kultury w 1987 roku rolę
gitarzysty pełnił Piotr Bajus. W tym też czasie brzmienie muzyki
granej przez zespól stało się łagodniejsze za sprawą klawiszy
Krzysztofa Ostasiuka. Był to dobry czas dla Fatum na który składały
się koncert oraz nagrania dla radia i telewizji. W 1988 roku zespół
wszedł do studia celem zarejestrowania materiału na swoją
debiutancką płytę. Mania szybkości do sprzedaży trafiła
rok później. W tym samym roku Fatum wystąpiło na Krajowym
Festiwalu Piosenki Polskiej Opole '88. Utwory grupy pojawiły się na
listach przebojów Trójki oraz Programu I Polskiego Radia.
Niewątpliwym sukcesem było umieszczenie przez Fatum utworu Mania
Szybkości na liście przebojów Radio Europa w Szwecji. W 1989 roku
muzyka Fatum zespół nagrał muzykę do filmu Pawła Karpińskiego
Czarodziej z Harlemu. Wszystko szło dobrze gdy nagle w roku
1990 zespół zawiesił działalność. Na
scenie ponownie Fatum pojawiło się w roku 1993. W tym czasie zespół
występował w składzie
- Krzysztof Ostasiuk (wokal)
- Piotr Bajus (gitara)
- Marek Makowski (klawisze)
- Aleksander Żyłowski (bas)
- Andrzej Sikora(perkusja)
W
tym samym roku na rynku pojawiła się druga płyta grupy płyta
Demon. W 1995 roku grupa ponownie zniknęła ze sceny Kolejna
reaktywacja zespołu to rok 2000. Tym razem inicjatorem ponownego
pojawienia się Fatum na scenie był Piotr Bajus. W nowym Fatum
zmiany w składzie następowały z szybkością błyskawicy by w
końcu w 2002 roku skład zespołu ustabilizował i przedstawiał się
następująco:
- Piotr Bajus (gitara)
- Krzysztof Ostasiuk (wokal)
- Tomasz Dudar (klawisze)
- Aleksander Żyłowski (bas)
- Andrzej Sikora(perkusja)
Zespół
przygotował materiał na nową płytę, która miała pojawić się
na rynku się jesienią 2002 roku. Jednak w nocy z 13 na 14
kwietnia zamarł nagle Krzysztof Ostasiuk który jeszcze dzień
wcześniej wystąpił z zespołem w warszawskim klubie Kopalnia.
Dzień przed śmiercią Krzysztofa, 12 kwietnia, Fatum zagrał
koncert, podczas którego zaprezentował materiał, który miał się
znaleźć na nowym albumie. Studio nagraniowe zarezerwowane było na
19 kwietnia. W maju tego samego roku w tym samym miejscu odbył się
koncert poświęcony pamięci Ostasiuka na scenie pojawiły się
grupy Fatum, Afera, Maciej Nowak z zespołem Hetman oraz Norbert
Smoliński, Tomasz Spodyniuk (Bajm) i Rafał Bajus. Rok później
odbył się drugi koncert poświęcony pamięci Krzysztofa tym razem
w Klubie Proxima. Od tego czasu koncerty upamiętniające wokalistę
Fatum odbywają się co roku w maju. Po śmierci Ostasiuka zespół
ponownie zniknął ze sceny.
W
roku 2004 Fatum pojawił się po raz kolejny na scenie, tym razem
grupa występowała w składzie
- Łukasz Szemraj (wokal)
- Piotr Bajus (gitara)
- Michał Przybyła (bas)
- Marcin Marcel Piszczerowicz (perkusja)
- Tomek Dudar (klawisze)
- Rafał Bajus (gitara)
Ten
okres w historii grupy to przede wszystkim koncerty w większych i
mniejszych salach. W roku 2005 na rynku pokazała się wydana na CD
płyta Mania szybkości
W
2006 zespół ponownie zawiesił działalność.
27
sierpnia 2016 roku muzycy grupy Fatum pojawili się na festiwalu
Książ Rock Zone w Książu Wielkopolskim. I od tego czasu zespół
co pewien czas można usłyszeć w różnych miejscach w Polsce
Ostatni
znany mi skład grupy to:
- Andrzej Kwiatkowski (wokal)
- Piotr Bajus (gitara)
- Michał Przybyła (bas)
- Tomasz Dudar (klawisze)
- Marcin Marcel Piszczorowicz (perkusja)
Teraz
o samej płycie. Na tym wydawnictwie znajdziemy dziewięć kawałków
które nazwałby rockowymi może hardrockowymi ale raczej nie jak by
chciało wielu heave metalowymi. Album otwiera utwór który
podarował swój tytuł całej płycie Mania Szybkości co
zresztą nie dziwi bo to o ile nie jest to najlepszy kawałek na
płycie to na pewno jeden z lepszych. W pamięci pozostaje riff
otwierający ten utwór oraz wokal Krzysztofa Ostasiuka - jeden z
ciekawszych głosów polskiego mocnego grania lat osiemdziesiątych.
Drugi kawałek Zielony skarb rozpoczynają syntezatory
Ostasiuka by po chwili w słuchacza uderzyły ostre rockowe dźwięki
gitar i perkusji, słychać w tym utworze moc. Następnie czas na
balladę Błaganie kawałek który spokojnie mógł stać się
klasyką polskiego rocka, a że się nie stał niech żałują ci co
słuchają tylko utworów które trafiły na top. Pierwszą stronę
kończy mocny (jak prawie cała płyta) utwór Frajer zarówno
muzyka jak i tekst świadczą, że jest to dziełko profesjonalistów
wykonane przez profesjonalistów. Drugą stronę otwiera trzymający
poziom utwór Znowu pech. Kolejny kawałek to Pokonać
strach i mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że w tym miejscu
przestałem się bać, że spotkam na tej płycie słaby utwór.
Wszystko tu jest na swoim miejscu gitary wokal perkusja nawet
klawisze Ostasiuka. W kolejnym utworze Nie mówcie Nam
klawisze i perkusja od samego początku budują napięcie – potem
jest trochę spokojniej ale naprawdę nieźle podobnie zresztą jak w
przypadku kolejnego dynamiczniejszego utworu Kac 88. Płytę kończy
perełka - utwór Bezlitosne Fatum świetne gitary, rytm no i
oczywiście wokal nieodżałowanego Ostasiuka. Cała płytka trzyma
dosyć wysoki poziom choć wielu fanów mocnego grania może być
trochę zawiedzionych. Muzyce Fatum jak już wspominałem bliżej do
hard rocka niż metalu. Na pewno o łagodniejszym brzmieniu decydują
pojawiające się niezbyt nachalnie ale jednak łagodzące nieco
brzmienie klawisze.
Mania
Szybkości
Wifon
LP 146
Rok
1989
Strona
A
- Mania Szybkości
- Zielony Skarb
- Błaganie
- Frajer
Strona
B
- Znowu Pech
- Pokonać Strach
- Nie Mówcie Nam
- Kac-88
- Bezlitosne Fatum
Mam te płytę a Blaganie to jest klasyka polskiego beatu. Nie zgadzam sie ze plyta to równe dobre kawalki. W zasadzie tylko tytulowy i Blaganie są ok no i Bezlitosne fatum. Reszta taka sobie i slabo zrealizowana. Natomiast gitara solo w Blaganiu super. Brawo Piotr Bajus
OdpowiedzUsuńSą różne gusta muzyczne, każdy lubi co innego.
OdpowiedzUsuńZ tym akurat się zgadzam, mam kilka swoich ulubionych zespołów. Kolekcji płyt też się niezłej dorobiłem. Chciałem jeszcze nauczyć się gry na gitarze, ale nie wyszło. Nie mam takich zdolności. Jeśli tylko mam możliwość i wiem, że będzie jakiś dobry koncert, to staram się na takim być. Odbiór na żywo, przy dużej publiczności to jest dopiero to co bardzo lubię.
OdpowiedzUsuń