Dziś
o jednym z najciekawszych i najbardziej intrygujących polskich
zespołów które pojawiły się na polskim rynku muzycznym w
osiemdziesiątych latach dwudziestego wieku. Mowa o rzeszowskiej
grupie 1984.
Zespół
powstał w styczniu 1985 roku choć może jak wielu twierdz w roku
1984 – co by tłumaczyło nazwę. Wielu
uważało, że nazwa pochodzi od tytułu książki Orwella, inni
twierdzili, że została ona zaczerpnięta z tytułu płyty Van
Halen. W którymś z wywiadów Mizerny twierdził, że 1984 to cyfra
magiczna, kosmiczny zapis. Więc po co się to wgłębiać. Dla mnie
1984 to przede wszystkim chyba najlepszy nowofalowy zespół jaki
kiedykolwiek powstał w Polsce. To był dobry czas dla
rzeszowskiej sceny muzycznej. Powstały
wtedy w Rzeszowie takie formacje jak Noah-Noah - późniejsza
Aurora, Red Star która z czasem przekształciła się w One MilionBulgarians, no i oczywiście bohater tego teksu 1984. Ojcami
założycielami grupy byli wcześniej grający w grupie Modeln Piotr
„Mizerny” Liszcz i Krzysztof „Bufet” Bara, a pierwszy skład
zespołu przedstawiał się następująco
- Piotr „Mizerny” Liszcz ( gitara)
- Krzysztof „Bufet” Bara (wokal)
- Wojciech „Pancerny” Trześniowski (bas)
- Leszek Cielak (perkusja)
Pierwszy
raz szerszej publiczności zespół zaprezentował się na lokalnym
przeglądzie „Rock Plus” w Rzeszowie. Gdzie grupa zrobiła na
publiczności duże wrażenie. Muzyka grana przez 1984 była
oryginalna, trudna do
zaszufladkowania. Muzycy
stworzyli swój własny niepowtarzalny styl. Była to muzyka,
transowa tajemnicza i intrygująca. Z czasem pozwoliła zdobyć
grupie sporą liczbę fanów. Przegląd „Rock Plus” odbył się
niecałe dwa tygodnie od zebrania składu zespołu, a 1984 wygrało
tą imprezę – to o czymś świadczy. Pierwsza sesja
nagraniowa w jakiej zespól wziął udział zorganizowana była przez
Radio Rzeszów i odbyła się 2 maja 1985 roku w trakcie tej sesji
zarejestrowane zostały utwory Rapsodia, Teologie,
Dwie chwile, Sny 84 oraz Zielony świat. Wtedy
też współpracę z zespołem rozpoczął Maciek Ćwiek (gitara
akustyczna). W tym czasie skład zespołu trudno było nazwać
stabilnym już pod koniec kwietnia zespół opuścił Leszek Cielak,
a za bębnami zasiadł Janusz „Borys” Gajewski, na początku maja
w zespole pojawił się drugi wokalista Roman „Smutny”
Rzucidło. W tym składzie pod koniec maja 1984 wystąpił na
wspomnieniowym koncercie legendy rzeszowskiej sceny muzycznej
„Breakout wraca do domu”. Niestety
połączenie bluesa z tym co prezentowali muzycy1984 nie wypadło
najlepiej. Publiczność nastawiona na inny rodzaj muzyki, nie
wiedziała jak zareagować na dźwięki płynące ze sceny,
pozostała więc obojętna. W lipcu 1985 roku w zespole doszło
do nieporozumień które zakończyły się odejściem z zespołu
Krzysztofa Bara i Romana Rzucidło. Nowym wokalistą został grający
wcześniej w grupie Blind Eyes Paweł „Tschester” Tauter.
Właśnie w tym składzie 1984 stworzył swoje najbardziej znane
kawałki takie jak Specjalny rodzaj kontrastu, Tu nie
będzie rewolucji czy
Biała chorągiewka. W sierpniu 1985 roku zespół pojawił
się w Jarocinie a wraz z nim niespodziewanie na scenie pojawił się
też „Smutny”. W tym samum składzie można było posłuchać też
zespołu na Róbrege oraz festiwalu Poza Kontrolą. W trakcie
tych koncertów na scenie pojawiał w zastępstwie Maćka Ćwieka
grający na gitarze akustycznej muzyk grupy Restrykcja Maciek
Miernik. Był to czas gdy grono zwolenników zespołu powiększało
się błyskawicznie. W 1985 roku menadżerem grupy został Jacek
„Broda” Szener, autor trójkątnego logo zespołu.
W
1986 roku zespół dokonał kolejnych nagrań studyjnych, tym razem w
studiu Programu III Polskiego Radia. Nagrane zostały utwory
Specjalny rodzaj kontrastu oraz W hołdzie fanatykom
marszu. W 1987 roku na stanowisku menadżera Jacka Szenera
zastąpił Seweryn Reszko. W połowie stycznia 1987 roku do 1984
powrócił Paweł Tauter. W tym czasie zespół ponownie wszedł do
studia by nagrać cztery utwory Ferma hodowlana, Sztuczne
oddychanie, Wstajemy na raz, śpiewamy na dwa oraz
Radio niebieskie oczy Heleny. Tym
razem nagrania były realizowane dla Rozgłośni Harcerskiej. W tym
czasie zespół przygotował też nowy materiał zatytułowany Czas
pokonanych, pierwszy raz został
on zaprezentowany przez zespół w katowickim klubie Akant
(uwielbiałem atmosferę Akantu z tamtych lat) w kwietniu 1987 roku.
Rok 1987 to przede wszystkim koncerty wśród których nie mogło
zabraknąć oczywiście występu na festiwalu w Jarocinie. Na
przełomie lat 1987-1988, na zamówienie Klubu Płytowego Razem,
zespół zarejestrował ww RSC Studio w Rzeszowie materiał na album
Specjalny rodzaj kontrastu.
Pomimo tego,że w zasadzie wszystko było gotowe płyta jednak nie
ukazała się. Muzycy próbowali jeszcze wydać go w firmie Rogot
jednak bez skutku. Materiał zaginął - światło dzienne ujrzał
dopiero w 2003 roku kiedy to został wydany na płycie kompaktowej
przez Boofish Records na podstawie zachowanych, zremasterowanych
kopii. W 1988 roku ukazała się kompilacja Radio nieprzemakalnych która stała
się pretekstem do napisania tego tekstu, a na niej utwór 1984
Sztuczne oddychanie. W tym samym roku ukazał się
również singiel Tonpressu z utworami Tu nie będzie rewolucji
oraz Krucjata. W tym też czasie doszło do kolejnych
przetasowań w składzie zespołu. Odszedł Janusz Gajewski, którego
zastąpił Darek "Czarny" Marszałek. Zespół opuścił
Wojtek Trześniowski na basie zastąpił go znany z występów w
grupie No Smoking Marek Kisiel. Jakby tego było mało Paweł Tauter
wyjechał do Stanów Zjednoczonych, a rolę wokalisty przejął
Piotrek Liszcz. W roku 1989 grupa nagrała na żywo w rzeszowski
Klubie Studenckim „O To Chodzi” materiał pod tytułem Anioł
w tlenie, jednak na to by móc
go kupić fani 1984 musieli czekać pięć lat kiedy to na rynku
pojawiła się kaseta z tym materiałem. Przez następne lata
zespół koncertował nie omijając oczywiście Jarocina,
gdzie od 1987 roku 1984 był już jako zapraszany jako gwiazda.
Na koncertach sprzedawane były kasety wydana w 1989 roku Why Not
oraz wydana
rok później Three Faces. W 1991 roku ukazał album
grupy Radio niebieskie oczy Heleny zawierający zarówno
utwory pochodzące z początków działalności zespołu, jak i
zupełnie premierowe. W tym samym roku ukazała się na kasecie
kompilacja Fala 3 z angielsko
języczną wersją Fermy hodowlanej. W 1995 roku na
wyjazd do USA zdecydował się Marek Kisiel jego miejsce w zespole
zajął powracający Wojciech „Pancerny” Trześniowski. Rok 1996
to kolejne zmiany w zespole za bębnami za Darka Marszałka zasiadł
Grzegorz Wesołowski szybko jednak zastąpiony przez Ziemowita
Nyzio. Częste zmiany w składzie zespołu oraz może zwykłe
zmęcznie muzyków spowodowały, że zespól coraz rzadziej można
było zobaczyć na scenie. Wydawał się że pomału 1984 zmierza do
zakończenia działalności. Jednak w 1990 roku aktywność zespołu
wzrosła. Grupa pojawiła się na festiwalu Castle Party oraz na
warszawskiej Vampirze. Obydwa te występy zostały bardzo dobrze
przyjęte. Grupa rozpoczęła też nagrywanie nowego materiału na
płytę. W 1994 ukazał się wydany na kasecie album zespołu Anioł
w tlenie. Na 21 czerwca 2001 roku został zapowiedziany
urodzinowy koncert 1984 i Wańki Wstańki zatytułowany 18 lat
miłości i nienawiści. Miał się on odbyć w studenckim klubie
"Plus" w Rzeszowie. Niestety w ostatniej chwili koncert
został odwołany. 1984 znów zamilkło. Wańka Wstańka zasługuje
na oddzielnego posta jednak nie sposób pisząc o 1984 nie wspomnieć
o tym wspólnym przedsięwzięciu Krzysztofa „Bufeta” Bary i
Piotra „Mizernego” Liszcza stanowiącym swoistą odskocznię dla
muzyków od mrocznych klimatów 1984.
Na
początku 2003 roku muzycy 1984 wznowili próby w składzie:
- Piotr Liszcz (wokal, gitara)
- Wojtek Trześniowski (bas)
- Darek Marszałek (perkusja)
7
czerwca tego roku zespół można było usłyszeć na na
okolicznościowym koncercie z okazji czterdziestych urodzin Piotra
Pawłowskiego z Made in Poland. W listopadzie 2003 roku ukazał się
na płycie kompaktowej pierwszy materiał grupy Specjalny rodzaj
kontrastu. W ramach promocji tego albumu w listopadzie 2003 roku
odbył się w Radiu Rzeszów, który został zarejestrowany i
następnie wyemitowany na antenie i w internecie. Występem tym 1984
wznowiło regularną działalność koncertową. W roku 2006 grupa
przeistoczyła się w duet, w skład którego weszli śpiewający i
grający na gitarze Piotr Liszcz oraz grający na gitarze basowej i
syntezatorach Robert Tuta W tym składzie grupa gra do dziś.
Czasami na koncertach 1984 pojawiają się też dawni muzycy zespołu.
Na przełomie lat 2006 i 2007 zespół zarejestrował materiał 4891
który w 2007 roku W 2011 roku ukazał się longplay zespołu z
archiwalnym wydany wcześniej na kasecie magnetofonowej materiałem
Why not. Zespół nadal
koncertuje i posiada swych fanów o których jednak coraz trudniej w
skomercjalizowanym show biznesie, szczególnie jeśli ma się
takiego pecha do wytwórni jak 1984. Jest to jednak grupa której nie
znać to grzech zaniedbania dla każdego kto mieni się fanem
polskiej muzyki – nie trzeba lubić ale trzeba znać.
Dyskografia
Albumy
- Radio niebieskie oczy Heleny (1991 CD)
- Anioł w tlenie (1994 kaseta)
- Radio niebieskie oczy Heleny / Anioł w tlenie (1996, CD)
- Specjalny rodzaj kontrastu (2003 CD)
- 4891 (2007 CD)
- Why Not? (2011 LP)
Single
- Tu nie będzie rewolucji (1987)
- Całe miasto śpi (2007)
Bootlegi
- Why Not? (1989 kaseta)
- Three Faces (1990 kaseta)
Kompilacje
- Radio nieprzemakalnych (1988 LP, utwór Sztuczne oddychanie)
- Fala 3 (1991 kaseta, utwór Animal Farm)
- Polish New Wave (1997 CD, utwory Tu nie będzie rewolucji, Krucjata, Specjalny rodzaj kontrastu, W hołdzie fanatykom marszu oraz Biała chorągiewka)
- Breakout Festiwal 2007 - Wysłuchaj mojej pieśni Panie (2009 CD, utwór Wielki ogień)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz