Czas
na laurkę. 27 sierpnia 1950 w Katowicach urodził się Aleksander
Mrożek. kompozytor, aranżer i instrumentalista (gitary: klasyczna i
elektryczna, dobro, pedal steel guitar; sitar, harmonijka), moim
zdaniem jedna z najważniejszych postaci szeroko rozumianej polskiej
muzyki rockowej. Alek wywodzi się z śląskiego środowiska
muzycznego – czyli przede wszystkim bluesowego. W latach
sześćdziesiątych grał w zespołach Białe Błyskawice i Zjawy.
Grywał także ze śląskimi bluesmanami: Józefem Skrzekiem,
Antymosem Apostolisem, Jerzym Piotrowskim i Ireneuszem Dudkiem. W
1968 roku Alek zaczyna studia no i przenosi się do Wrocławia. Co
okazało się mieć dla jego muzycznej drogi fundamentalne znaczenie.
Przeprowadzka do Wrocławia pozwoliła Alkowi wejść w nową
muzyczną krainę tu właśnie zetknął się z brytyjską i
amerykańską muzyką hipisowską z okolic psychodelii, fusion i hard
rocka co w efekcie dało początek w 1971 roku legendarnej
formacji Nurt. Już
rok później Nurt zdobywa równorzędną pierwszą nagrodę (wraz z
zespołami Hall i Laboratorium) na Ogólnopolskim Festiwalu Awangardy
Beatowej, Kalisz '72, a Alek wyróżnienie za kompozycję Syn
strachu,
a w roku 1974 zespół dostaje stypendium im. Krzysztofa Komedy na
festiwalu Jazz Jamboree '74 i wyróżnienie dla zespołu na festiwalu
Jazz nad Odrą '74. W
1975 roku Alek współpracuje z Teatrem Laboratorium Jerzego
Grotowskiego. Jako wyraz fascynacji muzyką hinduską założył wraz
z Kazimierzem Cwynarem zespół Pańcza Tantra, z którym wystąpił
na międzynarodowym festiwalu University Of Research – Wrocław
1975 zorganizowanym przez Teatr Laboratorium. W zespole występowali
Kazimierz Cwynar (tabla), Alek Mrożek (sitar). Zespół grał
improwizowaną muzykę etniczną opartą na rytmice hinduskiej i
skalach indyjskich.
W latach 1974-1977 Alek występuje w niemiecko-polskim zespole
Katja, Roman & Co. W tym okresie współpracował też jako
aranżer z Niną Hagen. W 1977 jako solista występował dwa sezony w
rewii Friedrichstadtpalast. Po powrocie do Polski Alek współpracuje
z zespołem Dwa Plus Jeden. Efektem współpracy jest chyba
najciekawsza płyta tego zespołu wydany w 1979 roku Irlandzki
tancerz Alek
po raz pierwszy nagrał na niej partie na pedal
steel guitar
instrumencie którego z czasem stał się wirtuozem i który jest
jego wielką miłością. Rok 1979 to przede wszystkim rok powstania
grupy Porter Band którą Alek założył wspólnie z Johnem
Porterem i Kazimierzem Cwynarem. Efektem współpracy są dwie płyty:
z 1980 roku jest Helicopters,
który uzyskał status Płyty Roku i tytuł Grupy Roku dla zespołu
oraz koncertowy album Mobilization
wydany w 1982 roku. Rok 1981 to rok powstania kolejnej grupy której
współzałożycielem jest Alek – mowa o Stalowym Bagażu. Grupa
współpracowała z Izabelą Trojanowską. Na festiwalu w Opolu
kompozycja Alka Pieśń
o cegle
zdobyła nagrodę publiczności. W 1984 roku znów jest głośno o
twórczości Alka utwór do tekstu Bogdana Olewicza nagrany z
formacją Hazard w której wokalistą był nie kto inny jak Grzegorz
Markowski Ciągły
ból głowy zdobył
tytuł Piosenki Roku '84 TVP2. W tym samym roku bierze udział w
nagraniu płyty Jerzego Rybińskiego Ulica
marzeń
oraz jest
współzałożycielem kolejnej grupy Jan Kowalski. W 1985 roku JanKowalski wydaje płytę Inside
outside songs.
Klip do pochodzącej z niej piosenki W
kaźni wyobraźni w
której powstaniu Alek oczywiście miał duży udział został
wybrany Klipem Roku '85 TVP 2. Już w tym samym 1985 roku zakłada
wspólnie z Andrzejem Pluszczem zespół Recydywa Blues Band z którym
nagrywa bardzo dobrą płytę Recidive
– live in Rura concert. W
1987 roku opuszcza Recydywę by w 1989 pojawić się ponownie na
scenie muzycznej tym razem z pierwszą solową produkcją – albumem
Shagya. W
1990 roku komponuje muzykę do spektaklu Die
Kiekerikaste
dla Teatru Współczesnego we Wrocławiu) oraz do filmu Macieja
Dejczera Dzieci-śmieci,
a
w 1991 do kolejnego filmu tego reżysera Kickboxer.
W
roku 1993 Alek a w zasadzie wypadało by napisać Aleksander
komponuje ( i nagrywa) muzykę do filmu Piotra Łazarkiewicza "Pora
na czarownice". Pochodząca z filmu piosenka W
nas i wokół nas
w wykonaniu Roberta Janowskiego została piosenką roku '94 w
plebiscycie publiczności TVP2. Soundtrack ukazał się na płycie
Pora na
czarownice. W
1994 roku ukazuje się kolejna solowa płyta Alka Motyle
i kloszardzi – Nurt '94. W
tym samym roku tworzy muzykę dla Teatru Telewizji do spektaklu
Madame De Sade. W
1996 roku komponuje muzykę dla Teatru Telewizji do serii Bajkowe
Biuro Podróży i Chichotu. W 1999 roku bierze udział
jako jeden z solistów w nagraniu płyty Dwunastu sprawiedliwych
Mieczysława Jureckiego uznanej przez miesięcznik „Gitara i Bas”
za najlepszą polską płytę instrumentalną. W latach
1999-2001wspólnie z Waldemarem Wróblewskim do libretta Barbary
Łuszczyńskiej komponuje rock-operę Wilgefortis czyli legenda o
kobiecie z brodą Niestety
tragiczna śmierć Wróblewskiego w 2005 roku odłożyła
inscenizację tego projektu. W
listopadzie 2008 Alek nagrywa wraz z Gienkiem Loską, nagraliśmy
materiał na płytę Lepiej
niż wczoraj.
Lepiej niż wczoraj to
niemal w stu procentach autorska płyta Alka to on napisał muzykę
oraz większość tekstów jakie znalazły się na tym albumie.
Dziękuję i czekam na jeszcze.
Dyskografia
- Nurt, Nurt (1973)
- Dwa Plus Jeden, Irlandzki tancerz (1979)
- Porter Band, Helicopters (1980)
- Porter Band, Mobilization (1982)
- Izabela Trojanowska, Układy (1982)
- Jan Kowalski, Inside Outside Songs (1985)
- Recydywa, Recidive In Concert (1986)
- Aleksander Mrożek, Shagya (1989)
- Nurt, Motyle i kloszardzi (1994)
- Aleksander Mrożek, Pora na czarownice – soundtrack (1995)
- Recydywa, Recidive In Concert (1996)
- Recydywa, Recydywa (komplet nagrań na jednym CD) (2006)
- Alek Mrożek & Gienek Loska, Lepiej niż wczoraj (2009)
- Nurt The Complete Radio Sessions 1972/1974 (2013)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz