Dziś
płytka będąca dzieckiem dwóch nietuzinkowych muzyków: bluesmana
z krwi i kości Irka Dudka (harmonijka, wokal) oraz wywodzącego się
ze punkrockowego środowiska gitarzysty i autora tekstów Darka Duszy
– album The Dudis formacji o tej samej nazwie.
Był
rok 1986, od dwóch lat na polskiej scenie muzycznej odnosił sukcesy
Irek Dudek występujący jako Shakin'Dudi. Wokalista wykonywał
pastiszowe piosenki utrzymane w rock'n'rollowej stylistyce z
rewelacyjnymi tekstami znanego z takich zespołów jak Śmierć Kliniczna czy Absurd Darka Duszy. Na fali tych sukcesów, ale też
chcąc się trochę odciąć do Shakin'Dudiego Panowie Dusza i Dudek
powołali do życia osadzony w stylistyce lat sześćdziesiątych
dwudziestego wieku zespół The Dudis. Nie był to jednak już
autorski projekt Irka Dudka, w tej formacji obaj Panowie byli
równorzędnymi partnerami. The Dudis wykonywali utwory stanowiące
mieszaninę rock'n'rolla, bluesa i rhythm and bluesa. Skład zespołu
uzupełnili: Perkusista Jerzy Piotrowski znany z takich zespołach
jak SBB, Kombi czy Young Power, basista Andrzej Rusek grywający z
Tomaszem Stańko oraz w bluesowym zespole Irka Dudka oraz
klawiszowiec grywający na fortepianie i organach Hammonda Krzysztof
Głuch również już wcześniej grywający z Irkiem w jego bluesowej
kapeli. Historia zespołu niestety, a nawet bardzo niestety jest
krótka. Grupa zagrała kilkanaście koncertów, nagrała kilka
teledysków, wydała w 1987 roku płytę będącą pretekstem do
napisania tego tekstu i przestała istnieć. Do legendy przeszedł
teledysk zespołu do utworu Nocny Kozak w którym pojawiły
się dwie panie raczej niezbyt ubrane – cenzura nie pozwoliła ze
względów moralnych na emisję tego klipu. Co ciekawe trzydzieści
kilka lat później teledysk ten budzi podobne emocje – Youtube
usunęło go po kilkunastu minutach od wstawienia na ten serwis.
Dyskografia:
- The Dudis (1987)
Teraz
o samej płycie – cóż można napisać, Ta płyta wręcz tryska
energią i poczuciem humoru, słychać, że muzycy świetnie się
bawili nagrywając materiał na ten krążek. Album rozpoczyna krótki
energetyczny instrumentalny kawałek Sygnał utrzymany w
stylistyce gitarowych zespołów lat sześćdziesiątych dwudziestego
wieku. Drugi utwór na płycie to Tutaj Cacy z przewrotnym
tekstem Darka Duszy utrzymany podobnie jak dwa następne kawałki
Nocny Kozak i Mój Brzuch w klasycznym klimacie lat
sześćdziesiątych. Utwór numer pięć na pierwszej stronie to
spokojny Bzyk, Bzyk z typowym dla tamtego okresu chórkiem
oraz dość odważnym tekstem oczywiście autorstwa Darka. Ostatni
utwór na pierwszej stronie to moim zdaniem pretendujący do miana
najlepszego na płycie kawałek U Biednych w
którym można znaleźć ciekawy gitarowi riff, fajnie brzmiące
klawisze oraz bardzo dobry choć nie najweselszy tekst. Spokojne
zwrotki w tym kawałku przeplatają się z dynamicznym refrenem.
Drugą stronę płyty otwiera, osadzony oczywiście jak wszystkie
utwory na tym krążku w realiach lat sześćdziesiątych
dwudziestego wieku, charakteryzujący się frywolnym tekstem utwór
Wykonaj To Własnoręcznie.
Kolejny utwór to spokojnie zaczynający się J.Z.
Pisząc ten teks Darek starał się używać języka epoki. Następny
kawałki to dynamiczne Wakacje na własny rachunek
oraz Miasteczko N z
charakterystycznym brzmieniem klawiszy. Przed ostatni utwór na
płycie to dynamiczny, wręcz rockowy Chwila Spokoju
z rewelacyjnymi partiami gitary i harmonijki oraz tekstem w którym
wyraźnie słychać, że jego autor ma punkowe korzenie. Jeśli nie U
biednych to jest najlepszy
kawałek na płycie. Krążek kończy dynamiczny, gitarowy Sygnał
II. Płyta naprawdę warta polecenia – poprawi nawet najbardziej
zepsuty humor. Naprawdę warto ją mieć i po nią sięgać.
The
Dudis
Pronit
- PLP-0053
Rok
wydania 1987
Strona
1
- Sygnał I
- Tutaj Cacy
- Nocny Kozak
- Mój Brzuch
- Bzyk, Bzyk
- U Biednych
Strona
2
- Wykonaj To Własnoręcznie
- J. Z.
- Wakacje Na Własny Rachunek
- Miasteczko N
- Chwila Spokoju
- Sygnał II
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz