Breakout
narodził się w 1968 roku w Rzeszowie. Przed Breakoutem był grający
bigbit Blackout który odszedł w niebyt pod koniec 1967. Ostatni
skład Blackoutu to:
- Tadeusz Nalepa (gitara, wokal),
- Mira Kubasińska (wokal),
- Stan Borys (właściwie Stanisław Guzek) (wokal),
- Krzysztof Dłutowski (klawisze),
- Robert Świercz (bas),
- Józef Hajdasz (perkusja).
Po
przekształceniu się zespołu w Breakout z zespołem rozstali się
Stanisław Guzek i Robert Świercz, a do zespołu dołączył
gitarzysta basowy Janusz Zieliński. Wraz ze zmianą nazwy nastąpiła
również zmiana muzyki granej przez zespół z naiwnego Bigbitu na
mocniejszą rockową, opartą na bluesie. Pierwszy występ odbył się
21 lutego 1968 r. w warszawskim klubie „Stodoła”, a oficjalny
debiut nastąpił 27 lutego podczas pierwszej edycji Musicoramy.
Była to najbardziej znana cykliczna impreza koncertowa w latach
sześćdziesiątych dwudziestego wieku w Polsce. Impreza powstała z
inicjatywy Franciszka Walickiego, który był jednocześnie jej
kierownikiem artystycznym. Koncerty odbywały się w Sali Kongresowej
Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. W lutym 1968 roku na scenie
razem z Breakoutem pojawili się Czesław Niemen z Akwarelami,,
Skaldowie oraz No To Co. W kwietniu 1968 roku został w składzie
zespołu nastąpiła pierwsza zmiana odszedł Janusz Zieliński a
nowym basistą został Michał Muzolf. Zespół szybko zyskiwał
uznanie zarówno w oczach fanów jaki i fachowców i już w czerwcu
tego samego roku wyruszył w swą pierwszą zagraniczną trasę
koncertową po krajach Beneluksu. Breakout był tam przyjmowany
bardzo dobrze – dorobił się nawet fan clubu. W czasie tej trasy
w repertuarze Breakoutu znalazły się między innymi covery Cream
i Vanilla Fudge co powodowało że zespół był brany za formację
pochodzącą z Wielkiej Brytanii. Za zarobione pieniądze muzycy
kupili nowy sprzęt i instrumenty, dzięki którym uzyskali brzmienie
niedostępne dla większości polskich grup. Na początku 1969 roku
piosenka zespołu Gdybyś kochał, hej! dotarła do pierwszego
miejsca radiowej listy przebojów. Utwór ten znalazł się na
wydanym w tym samym roku pierwszym albumie grupy Na drugim brzegu
tęczy. Udział w nagraniu tej
płyty gościnnie wzięli Włodzimierz Nahorny ( saksofon, flet) oraz
żeński zespół wokalny Alibabki (chórki), zabrakło za to
Krzysztofa Dłutowskiego. Większość tekstów na tej płycie
napisał Franciszek Walicki ukrywający się pod pseudonimem Jacek
Grań, jednak jako autor słów pojawił się też najbardziej
kojarzony z Breakoutem Bogdan Loebl (Powiedzieliśmy już wszystko
i Gdzie chcesz iść...). W plebiscycie Musicoramy płyta Na
drugim brzegu tęczy uznana została za album roku.
W
sierpniu 1969 roku zespół opuścił Michał Muzolf, zastąpił go
Piotr Nowak który nie zagrzał w zespole jednak na długo miejsca bo
już na początku 1970 roku na jego miejscu o Józef Skrzek. W tym
czasie Breakout zakończył też współpracę z Franciszkiem
Walickim. Rok 1970 to początek kłopotów zespołu z mediami oraz
władzą. Breakout coraz częściej był krytykowany za pro-zachodnią
muzykę i ... długie włosy. W końcu doprowadziło to do
całkowitego zakazu emitowania utworów zespołu w radiu i telewizji.
Pomimo tych kłopotów w lutym tego roku udało się nagrać płytę
70a. Gościnnie na tej płycie
wystąpił grający na saksofonie i flecie Włodzimierz Nachorny.
Materiał z tego krążka jest bardziej bluesowy niż debiutancka
płyta zespołu, nie stroni jednak od rocka i to w najlepszym
wydaniu. W roku 1971 ukazała się kolejna płyta zespołu
przez wielu uważana z najlepszą, mowa oczywiście o albumie Blues.
Na tej płycie znalazły się najbardziej znane utwory grupy takie
jak Kiedy byłem małym chłopcem, Oni zaraz przyjdą tu czy
Przyszła do mnie bieda. Płytę
nagrał zespół w składzie znacznie różniącym się od tego z
poprzednich krążków. Odszedł od zespołu Józef Skrzek, podobno
na skutek kłótni z Hajdaszem na tematy sportowe. Ze współpracy z
zespołem zrezygnował Włodzimierz Nahorny, zmęczony wyczerpującym,
rockowym trybem życia. W studiu zespół pojawił się w składzie:
- Tadeusz Nalepa (wokal, gitara)
- Dariusz Kozakiewicz (gitara)
- Tadeusz Trzciński (harmonijka ustna)
- Jerzy Goleniewski (gitara basowa)
- Józef Hajdasz (perkusja).
W
tym samym roku co Blues w sprzedaży pojawił się pierwszy w
dorobku zespołu album sygnowany również nazwiskiem jego wokalistki
Miry Kubasińskie Mira. Rok 1972 to kolejna płyta zespołu
Karate. Album uważany jest za kontynuację poprzedniej,
nagrany prawie w takim samym składzie. Jedyna zmiana to nieobecność
Dariusza Kozakiewicza. Po nagraniu tej płyty do zespołu dołączył
na krótko wokalista Jan Izbiński. W 1973 roku współpracę z
zespołem definitywnie zakończył Włodzimierz Nahorny, a zespół
nagrał drugą płytę sygnowaną nazwiskiem Miry Kubasińskiej
Ogień, z rewelacyjnym
utworem tytułowym oraz równie wspaniałym aczkolwiek zupełnie
innym kawałkiem Czarno-czarny film. W tym czasie
zespól wiele koncertował nie tylko w kraju ale i zagranicą (można
go było usłyszeć w ZSRR, NRD i Holandii). Rok 1974 to kolejna
płyta zespołu Kamienie nagrana
w składzie:
- Tadeusz Nalepa (gitara, wokal, harmonijka)
- Winicjusz Chróst (gitara)
- Zdzisław Zawadzki (bas)
- Wojciech Morawski (perkusja)
oraz
„Złota Płyta” za album Karate,
no i oczywiście koncerty. Przez cały rok 1975 dochodziło do
wielu zmian personalnych w zespole, aby w końcu zawiązał się
skład który rok później nagrał płytę NOL
- Mira Kubasińska (wokal)
- Tadeusz Nalepa (gitara)
- Zbigniew Wypych (gitara basowa)
- Bogdan Lewandowski (klawisze)
- Andrzej Tylec (perkusja)
Muzyka
z NOL różni się tej z wcześniejszych albumów zespołu. To już
nie jest blues. Grupa brzmi tu rockowo, zbliżając się wręcz do
rocka progresywnego, spora w tym zasługa klawiszowca Bogdana
Lewandowskiego. Na kolejną płytę zespół czekał aż do roku 1979
kiedy to światło dzienne ujrzał album ZOL obok Miry Kubasińskiej
i oczywiście Tadeusza Nalepy na płycie tej zagrali na gitarze
Krystian Wilczek, i na perkusji Marek Surzyn. W 1980 roku na rynku
ukazała się płyta zespołu nagrana razem z Romanem „Pazurem”
Wojciechowskim – Żagiel ziemi. Album ten stanowił część
Tryptyku Olimpijskiego, przygotowanego z okazji Igrzysk Olimpijskich
w Moskwie w 1980 r. Pozostałe części nagrały zespoły Skaldowie
Droga ludzi i Budka Suflera Na brzegu światła. Zespół
przestał istnieć w 1982 roku kiedy to niezaprzeczalny lider zespołu
Tadeusz Nalepa zdecydował się rozpocząć karierę solową. W 1994
roku pojawił się na rynku album Jesteś w piekle
sygnowany Tadeusz Nalepa & Breakout. Płytę nagrał zespół
w składzie:
- Tadeusz Nalepa (gitara, wokal, harmonijka)
- Grażyna Dramowicz (wokal)
- Piotr Nalepa (gitara)
- Andrzej Pluszcz (bas)
- Marek Surzyn (perkusja)
Dyskografia:
Albumy
studyjne
- Na drugim brzegu tęczy (1969)
- 70a (1970)
- Blues (1971)
- Mira (1971)
- Karate (1972)
- Ogień (1973)
- Kamienie (1974)
- NOL (1976)
- ZOL (1979)
- Żagiel Ziemi (1980)
- Jesteś w piekle (1994) (jako Nalepa Breakout)
Albumy
kompilacyjne
- Bluesbreakout 1971-72 (1991) (jako Tadeusz Nalepa)
- Ballady (1995)
- Breakout 69/70 (1996)
- Blackout, Breakout i Mira Kubasińska – Gold (1997)
- Mira / Ogień (1997)
- Złote przeboje (1998)
- Największe przeboje (1999)
- Breakout vol. 1 – Blues / Ogień (2000)
- Breakout vol. 2 – Karate / Na drugim brzegu tęczy (2000)
- Poszłabym za tobą (2000)
- Oni zaraz przyjdą tu (2001)
- Poszłabym za tobą (2011)
Teraz
kilka słów o płycie. Pisać o niej jest i łatwo i trudno zarazem.
Łatwo - bo jest to płyta doskonała, każdy utwór z tego
wydawnictwa to dzieło. Trudno dokładnie z tych samych powodów. O
tym albumie napisano i powiedziano chyba już wszystko. Jednak
spróbuję wtrącić jeszcze moje pięć groszy. Album rozpoczyna
zgrabny blues Ona poszła inną drogą, już
po pierwszych jego dźwiękach człowiek wie, że nie odejdzie od
głośnika do końca płyty i do tego jeszcze ten bas. Zaraz po nim
pojawia się klasyka i arcydzieło polskiego bluesa Kiedy
byłem małym chłopcem z
charakterystyczną partią harmonijki. Trzeci utwór na płycie to
kolejny klasyk zapadający w pamięć i serce przede wszystkim
charakterystycznym gitarowym riffem Oni zaraz przyjdą tu.
Kolejny kawałek Przyszła
do mnie bieda uwielbiam za
względu na genialne partie gitary. Podobnie jak następny utwór
Pomaluj moje sny. Pierwszą
stronę kończy jeden moich z ulubionych utworów zespołu prosty a w
swej prostocie genialny (gitara ) Usta me ogrzej.
Obracamy płytę na drugą
stronę i …, i nic się nie zmienia znów zagłębiany się w
cudowną krainę muzyki tworzonej przez Tadeusza Nalepę i jego
przyjaciół. Na początek rewelacyjny blues Gdybym był
wichrem a w nim przecudne partie
gitary i basu. Kolejny utwór to Co stało się kwiatom
z rewelacyjnie brzmiącą harmonijką. Płytę kończy cudny
bluesowo hardrockowy utwór Dzisiejszej nocy z
rewelacyjnie brudno
brzmiącymi gitarami, niektórzy twierdzili, że Nalepa nie był
wirtuozem gitary, może mieli racje ale na pewno był je mistrzem –
co udowodnił nie tylko w tym utworze ale i na całej płycie.
Doskonałą muzykę uzupełniają równie doskonałe teksty Bogdana
Loebla tworzące z muzyką niepowtarzalną całość. Każdy utwór
który znalazł się na tej płycie ma na niej swoje miejsce
Blues
Polskie
Nagrania Muza – SXL 0721
Rok
wydania 1971
- Strona A
- Ona poszła inną drogą
- Kiedy byłem małym chłopcem
- Oni zaraz przyjdą tu
- Przyszła do mnie bieda
- Pomaluj moje sny
- Usta me ogrzej
- Strona B
- Gdybym był wichrem
- Co stało się kwiatom
- Dzisiejszej nocy
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSłuchajcie jeśli lubicie słuchać bluesa i jesteście ze Szczecina lub okolic, polecam wam sprawdzić free blues club. Mają tutaj na prawdę fantastyczny klimat tej muzyki i wydaje mi się, że każdy miłośnik odnajdzie tutaj miejsce dla siebie
OdpowiedzUsuń