Dziś
pierwszy raz zespół nie pochodzący z Polski. Jedna z najbardziej
cenionych przeze mnie grup rockowych (rock-bluesowych) The Allman
Brothers Band. Płyta Reach For The Sky będąca pretekstem
dla powstania tego tekstu nie jest może najlepszym albumem zespołu
ale dla mnie bezgranicznie zakochanego w dźwiękach jakie tworzyli
najpierw bracia Allman a po śmierci Duane, Gregg z kolegami
muzyka The Allman Brothers Band zawsze będzie czymś czego lubię i
chcę słuchać.
The
Allman Brothers Band
powstał na początku 1969
roku w składzie
Duane
Allman – gitara, sitar
Gregg
Allman – klawisze, wokal
Forrest
Richard „Dickey” Betts – gitara, wokal
Berry
Oakley – bas
Claude
Hudson „Butch” Trucks – perkusja
Jaimoe
(Johnny Lee Johnson) Johnson – perkusja
Początkowo był to
garażowy skład o nazwie The Escorts, grający podobnie do The
Beatles i The Rolling Stones. Następnie formacja zmieniła nazwę
na the Allman Joys i zaczęła grać brytyjskiego bluesa. Zarówno
bracia Allman, podobnie jak
i pozostali muzycy, nie byli
nowicjuszami w muzycznym fachu, już
przed powstaniem grupy pracowali jako muzycy studyjni, współpracując
z wieloma gwiazdami ówczesnej sceny muzycznej. Debiutancki
album The Allman
Brothers Band,
który zespół wydał już pod obecną nazwą ukazał się w 1969
roku. Wydawnictwo zostało przyjęte bardzo entuzjastycznie zarówno
przez publiczność, jak i przez krytykę - blues-rockowe brzmienie
powaliło wszystkich na kolana. Rok 1970 to druga płyta
zespołu Idlewild South o brzmieniu nieco łagodniejszym niż
jej poprzedniczka i znów zarówno krytycy jak i publiczność nie
mogli wyjść z zachwytu. Dwa lata później ukazuje się trzeci,
koncertowy album formacji zatytułowany At Fillmore East który
już w roku wydania uzyskał status złotej płyty. Płyta ta
jest dowodem na to, że muzyka grupy najlepiej prezentowała się na
scenie. Muzycy wprowadzając typowe dla jazzu elementy improwizacji,
rozwijali swe krótkie studyjne utwory w długie, niekiedy sięgające
40 minut improwizowane solówki instrumentalne oraz jamy którymi
hipnotyzowali publiczność. Pod koniec 29 października 1971 roku
Duane Allman zginął w wypadku motocyklowym. Strata to dla zespołu
jak i całego świata muzyki przeogromna, bo być może w wieku 24
lat odszedł człowiek który mógł być najlepszym, a może nawet
był najlepszym gitarzystą jaki chodził po Ziemi. W 2003 roku
Duane został sklasyfikowany na 2 miejscu listy 100 najlepszych
gitarzystów wszech czasów magazynu Rolling Stone tuż za Jimim
Hendrixem a przed B.B. Kingiem i Ericem Claptonem. Duane brał udział
w początkowej fazie nagrywania kolejnego albumu grupy Eat a
Peach, po jego śmierci zespół nagrał resztę z Dickeyem
Bettsem. Po wydaniu tej płyty do zespołu dołączył basista Lamar
Williams. W nowym składzie formacja wydała w 1981 roku kolejną
płytę Brothers and Sisters. Rozpoczął
się nowy okres w historii The
Allman Brothers Band. Muzyka grupy stała się znowu lżejsza a
bluesowe brzmienie zmieniło się w country (słowo
country wcale nie oznacza złe, ani nawet gorsze).
Rok
po tragicznej śmierci Duana
w podobnych okolicznościach rozstał się z życiem basista Berry
Oakley. W roku 1974 Gregg Allman i Dicey Betts
rozpoczęli solowe kariery i wydawali własne płyty. To, a także
problemy z używkami, doprowadziły do konfliktów w zespole. Muzycy
wydali jeszcze album Win, Lose or Draw, któremu jedna nie
można uznać za udany. Zespół rozpadł się na dobre w 1976 roku.
Wtedy aresztowano Allmana, a Leavell, Johnson i Williams stworzyli
formację Sea Level. Betts nagrywał solo. Leavell, Johnson i
Williams i Betts stwierdzili, że już nigdy nie zagrają z
Allmanem. Reaktywacja zespołu nastąpiła w roku 1978. Tym razem
skład zasilili Dan Toler i David "Rock" Goldflies,
zastępując Leavella i Williamsa. Rok później ukazał się album
Enlighted Rouges, który nawiązywał do wcześniejszych
dokonań grupy. W 1982 roku nastąpił kolejny rozpad grupy. Cztery
lata później The Allman Brothers znów zagrali razem na serii
koncertów charytatywnych. W 1987 roku wytwórnia Epic podpisała z
Allmanem i Bettsem osobne solowe kontrakty, czego wynikiem były
udane płyty zespołów Gregg Allman Band oraz Dicky Betts Band. Dwa
lata później The Allman Brothers powrócili na scenę muzyczną.
Nowymi członkami zespołu zostali Warren Haynes, Johnny Neel oraz
Allen Woody. Dołączyli oni do muzyków z oryginalnego składu -
Allmana, Bettsa, Jaimoe’a oraz Trucksa. W 1990 roku ukazała się
bardzo dobrze przyjęta płyta Seven Turns. Niedługo po tym
ze składu odszedł Neel. W latach 90 grupa wydała kilka albumów. W
tym czasie skład ulegał kolejnym zmianą zespół nie zaprzestał
działalności. W 2003 roku ukazał się świetnie przyjęty przez
fanów i krytyków muzycznych album Hittin’ The Note. Rok
ten był zresztą zmienny historii ukazały się w nim aż pięć
płyt zespołu. The
Allman Brothers Band koncertują
do dziś. W 2012 roku zespół otrzymał
nagrodę Grammy za całokształt działalności.
Obecny
skład
grupy
to:
Gregg Allman – instrumenty klawiszowe, gitara, wokal
Gregg Allman – instrumenty klawiszowe, gitara, wokal
Butch
Trucks – instrumenty perkusyjne
Jai
Johanny "Jaimoe" Johanson – instrumenty perkusyjne
Warren
Haynes – gitara,
gitara
slide,
wokal
Marc
Quiñones – instrumenty perkusyjne, wokal
Oteil
Burbridge – bas, wokal
Derek
Trucks – gitara, gitara slide
Dyskografia:
- The Allman Brothers Band (1969)
- Idlewild South (1970)
- At Fillmore East [live] (1971)
- Eat a Peach (1972)
- Brothers and Sisters (1973)
- Win, Lose or Draw (1975)
- Wipe the Windows, Check the Oil, Dollar Gas (1976)
- Enlightened Rogues (1979)
- Reach for the Sky (1980)
- Brothers of the Road (1981)
- Seven Turns (1990)
- Shades of Two Worlds (1991)
- Live at Ludlow Garage - 1970 (1991)
- An Evening With the Allman Brothers Band (1992)
- Where It All Begins (1994)
- Peakin' at the Beacon [live] (2000)
- American University 12/13/70 [live] (2002)
- Hittin' the Note (2003)
- At Fillmore East [Deluxe Edition] [live] (2003)
- Live at the Atlanta International Pop Festival (2003)
- American University W.D.C. [live] (2003)
- S.U.N.Y. at Stonybrook, Stoneybrook (2003)
- One Way Out (2004)
Płyta
Reach For The Sky
pochodzi z okresu gdy
Allmani nie byli w najwyższej formie, można zrzucić to na karb
zawirowań w składzie i niesnasek jakie w tym okresie dotknęły
zespół. Wyrażnie słychać, że w zespół nie znalazł jeszcze
nowej drogi. Czuć że wspólne muzykowanie nie sprawia członkom
zespołu takiej radości jaką było czuć we wcześniejszych
dokonaniach grupy. Na krązku
słychać nieźle (ale tylko nieźle) brzmiące gitary w dynamicznym
lekko country’owym
Hell And High Water. Nie
odbiegające od klasyki lekko sztampowe rock’n’rolle,
ale jest też perełka dla
której warto posłuchać płytki - ballada So
Long spokojna
można powiedzieć,że delikatna z sączącą miód do ucha partią
harmonijki. Lubię tę
płytę, ale chyba nie jestem w tym wypadku do końca obiektywny.
Reach For The Sky
Arista – AL 9535
Rok wydania 1980
Strona
A
1.
"Hell and High Water" (Dickey Betts)
2.
"Mystery Woman" (Gregg Allman, Dan Toler)
3.
"From the Madness of the West" (Betts)
4.
"I Got a Right to be Wrong" (Betts)
Strona
B
1.
"Angeline" (Betts, Johnny Cobb, Mike Lawler)
2.
"Famous Last Words" (Betts, Bonnie Bramlett)
3.
"Keep On Keepin' On" (Betts, Toler)
4.
"So Long" (Allman, Toler)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz