Pora
zakończyć prezentację wykonawców z płyty Radio Nieprzemakalnych.
Dziś grupa która zachwyciła mnie trzydzieści lat temu i nie
przestaje zachwycać do dziś. I nie ma znaczenia czy są to stare
utwory, czy najnowszy materiał Waglewski i spółka zawsze są w
najwyższej formie – mowa oczywiście o grupie Voo Voo. Grupa
wielka – to i tekst nie najkrótszy dlatego zdecydowałem się
podzielić go na dwie części. Oto pierwsza z nich obejmująca
ubiegłe stulecie – okres od początków zespołu (1982 rok) do
roku 2000. No to zaczynamy.
Pod
koniec 1982 roku w studiu radiowej Trójki spotkała się niezwykła
grupa muzyków by przez prawie rok realizować materiał na niezwykła
płytę były to czołowe postacie ówczesnego polskiego rocka:
- muzycy grupy Perfect Zbigniewa Hołdys, Andrzej Nowicki, Piotr Szkudelski, Andrzej Urny;
- członkowie TSA Andrzej Nowak, Janusz Niekrasz;
- grający w zespole Osjan Wojciech Waglewski;
- członek Porter Bandu Wojciech Morawski;
- znany z grupy Krzak Jerzy Kawalec;
- muzyk Breakout Tadeusz Trzciński;
- grający w Maanamie Paweł Markowski
- oraz Martyna Jakubowicz, Joanna Posmyk, Mirosław Rzepa i Andrzej Kleszczewski.
W
tym czasie powstał niezwykły album, ale nie tylko – powstała też
formacja którą spokojnie można super grupą grali w niej:
- Zbigniew Hołdys – śpiew, gitara
- Andrzej Nowicki – gitara basowa
- Wojciech Waglewski – gitara, śpiew
- Wojciech Morawski – perkusja
Panowie
nazwali się niezbyt oryginalnie - „Morawski Waglewski Nowicki
Hołdys”. Nagrali oni wspólnie nagrali moim zdaniem niezbyt udany
album Świnie który ukazał się w 1985 roku. I tyle by po
nich pozostało gdyby nie jeden mały szczegół - Voo Voo.
Grupa
Morawski Waglewski Nowicki Hołdys istniała krótko - niespełna
rok, potem w połowie 1985 roku urodziło się Voo Voo a jego ojcem
był Wojciech Waglewski. Pierwszy skład zespołu to:
- Wojciech Waglewski (śpiew, gitara)
- Andrzej Nowicki (bas)
- Milo Kurtis (instrumenty perkusyjne)
- Wojciech Morawski (perkusja)
W
zasadzie w porównaniu z formacją „Morawski Waglewski Nowicki
Hołdys” wymieniono tylko jednego muzyka. Zamiast Zbigniewa Hołdysa
pojawił się Milo Kurtis. Voo Voo nadal można był nazywać super
grupą ale z tą różnicą, że muzyka grana przez tą formację (w
odróżnieniu od poprzedniej) też była super. Już w pierwszym roku
swego grania muzycy Voo Voo pojawili się w Jarocinie na perkusji
zamiast Wojtka Morawskiego na scenie zagrał Marek Czapelski. O
występie Voo Voo w numerze 10/1985 miesięcznika Non Stop tak
pisali Grzegorz Brzozowicz i Przemek Mroczek „Kolejny zespół
z szufladki jutra VOO VOO posiada nie tylko koncept. Wie również
jak go realizować. Główna cecha grupy Wojciecha Waglewskiego jest
jej programowa bezstylowość. Udanie łączy rożne gatunki muzyczne
(rock, muzyka karaibska, afro).” W
zasadzie mogę się zgodzić za autorami tego tekstu z tym
wyjątkiem, że muzyki Voo Voo nie nazwałbym bezstylową. Voo Voo ma
styl, swój własny niepowtarzalny styl. Rok później ukazała
się pierwsza płyta zespołu Voo Voo płyta
dzięki której zachwyciłem się muzyką tworzoną przez
Waglewskiego i spółkę (co pozostało mi do dziś). Materiał
na ten album nagrał zespół w składzie:
- Wojciech Waglewski (wokal, gitara, czelesta, kotły)
- Andrzej Nowicki (bas, harmonijka ustna)
- Milo Kurtis (instrumenty perkusyjne, drumla, sygnałówka)
- Marek Czapelski (perkusja)
- Wojciech Morawski (perkusja)
oraz
gościnnie Sarandis Juvenudis (perkusja)
Po
wydaniu pierwszej płyty nastąpiła w rewolucja w składzie zespołu
odeszli Nowicki, Czapelski i Kurtis. Z poprzedniego składu pozostał
tylko Waglewski z który współpracę podjęli grywający z Markiem
i Wackiem oraz Czerwonymi Gitarami Jan Pospieszalski (bas,
kontrabas), wywodzący się zespołu Tie Break Mateusz
Pospieszalski (sax, flety proste, klawisze, akordeon) oraz grywający
wcześniej w formacjach Tie Break, Young Power i moim zdaniem jeden z
najlepszych polskich perkusistów Andrzej Ryszka. Już w nowym
składzie w 28 maja 1986 roku zespól zagrał w warszawskim klubie
Remont. Koncert ten został zarejestrowany i w 1987 roku ukazała się
pierwsza koncertowa płyta zespołu Koncert. Materiał na
płycie stanowiły częściowo utwory które znalazły się na
pierwszym studyjnym albumie oraz całkiem nowe kompozycje Wojciecha
Waglewskiego. Projektantem graficznej strony albumu był Jurek
Owsiak. W tym samym roku 1987 ukazała się też druga studyjna płyta
Voo Voo Sno-powiązałka. Moim
zdaniem kolejny wielki album zespołu. Rok 1987 to przede
wszystkim koncerty – występ na festiwalu w Jarocinie, koncerty w
kraju oraz liczne występy zagranicą – w ZSRR, Niemczech, Holandii
i Szwecji. W grudniu tegoż roku Voo Voo weszło do studia, by
zrealizować nowy materiał zatytułowany Zespół gitar
elektrycznych. Materiał z tej płyty był ostrzejszy bardziej
rockowy niż poprzednie dokonania grupy, być może powodem tego było
to, że w nagraniach nie wziął udziału Mateusz Pospieszalski.
Według opisu na płycie był on „nieobecny usprawiedliwiony”
(Muzyk w czasie nagrywania płyty odbywał służbę wojskową). Brak
Mateusz to również brak jego instrumentów i siłą rzeczy muzyka
musiała brzmieć bardziej gitarowo. Płyta Zespół gitar
elektrycznych z przyczyn niezależnych od zespołu w sprzedaży
pojawiła się dopiero w roku 1991. W tym czasie zdążyły ukazać
się trzy wydawnictwa firmowane przez Voo Voo. W 1988 roku na rynku
pojawiła się płyta Małe Wu Wu. Na tym albumie piosenki dla dzieci
zostały potraktowano zupełnie odmiennie niż dotychczas traktowali
je artyści różnej maści. Rockowe utwory wyśpiewane przez dzieci
z towarzyszeniem rockowego zespołu wyróżniały się na tle
infantylnych pioseneczek jakie dotychczas proponowano najmłodszym
słuchaczom. Dzieci zostały potraktowane zupełnie poważnie. Na
płycie gościnnie zagrali Fiolka Najdenowicz (wokalizy) i Józef
Gawrych (klawisze), a zaśpiewały dzieci Tomek Adamczewski, Ola
Grajkowska, Karolina Poznakowska, Kuba Sojka, Marysia Stokłosa,
Danusia Jakubowska, Ada Wons, Maciek Grajkowski, Karol Ludew i Rafał
Mikulski. Autorem słów piosenek był Jerzy Bielunas - reżyser
teatralny od tego czasu często współpracujący z zespołem. I
jeszcze tylko jedna sprawa związana z tą płytą mimo wielkich
nalegań z różnych stron Wojciech Waglewski odmówił udziału w
koncertach dla dzieci i z dziećmi ( i chwała mu za tak
odpowiedzialną postawę). Rok później na rynku ukazała się
kolejna płyta Voo Voo Z środy na czwartek,
a w 1990 album ze ścieżką dźwiękową do wyreżyserowanego przez
Bogusława Lindę filmu Seszele. W roku 1988 zespół dał
wiele koncertów zagranicą. W Danii i Holandii płyty Małe Wu Wu
oraz Z środy na czwartek zebrały bardzo dobre recenzje. W
tym też roku Wojciech Waglewski został uhonorowany Nagrodą
Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego. 27 stycznia
1989 roku w warszawskim klubie „Stodoła” odbyła się impreza
zorganizowana przez blisko związanego z zespołem Jurka Owsiaka i
jego "Towarzystwo Przyjaciół Chińskich Ręczników". W
trakcie „Letniej Zadymy w Środku Zimy” wystąpiło kilkanaście
polskich zespołów rockowych takich jak De Mono, Kolaboranci, Farben
Lehre, Voo Voo, T.Love, Recydywa Blues Band, Pobieda, Sztywny PalAzji, Tomek Lipiński. Fragmenty koncertu na żywo transmitowała
Rozgłośnia Harcerska, ukazał się też dwupłytowy album
zawierający utwory z tej imprezy. Kawałki wykonywane przez Voo Voo
wypełniły znaczną część tej płyty. Waglewski i spółka
zagrali cowery klasyki rocka You Really Got Me, Wild Thing, Love
Is All Around i Riders
Of The Storm. Miej więcej w połowie 1990 roku miejsce Andrzeja
Ryszki za bębnami zajął znany z Armii i Izraela Piotr „Stopa”
Żyżelewicz. W roku 1991 na rynku ukazała się płyta Tam tam i
tu płyta zrealizowana była w konwencji Małego Wu Wu. Słowa
utworów podobnie jak na albumie Małe Wu Wu
są autorstwa Jerzego Bielunasa. Muzykę skomponowali członkowie
zespołu Piotr Żyżelewicz, Mateusz Pospieszalski, Jan
Pospieszalski, no i oczywiście Wojciech Waglewski. Na płycie można
usłyszeć też Marcina Pospieszalskiego oraz dzieciaki Karolinę
Poznakowską, Adę Wons, Tomka Adamczewskiego, Piotrka Waglewskiego,
Kubę Wons, Olę Grajkowską, Marysię Stokłosa, Michała Przybyłę
oraz Kubę Sojkę. W grudniu 1990 roku Wojciech Waglewski nagrał
pierwszy solowy album Gra-żonie - dedykowany żonie Grażynie.
Jednak już w połowie panowie z Voo Voo wspólnie nagrali materiał
który pod koniec tego roku ukazał się pod tytułem Mimozaika.
Album ten zawierał muzykę skomponowaną specjalnie dla
spektaklu "Popioły" w reżyserii Mirosława Olszówki
zrealizowanego przez lubelski teatr Scena Ruchu. Gościnnie na płycie
pojawiła się Anja Orthodox użyczając głosu w utworze W
apsydzie. Spotkanie z Mirosławem Olszówką stało się jednym z
najważniejszych wydarzeń w historii Voo Voo bowiem trzy lata
później został on managerem grupy stając się jednocześnie
producentem wszystkich koncertów oraz wydawnictw zespołu. Jednak
zanim do tego doszło Voo Voo w 1991 roku w Jarocinie zagrało
wspólny koncert z Lechem Janerką który stał się wydarzeniem tego
festiwalu. W 1992 roku ukazała się instrumentalna płyta zespołu
Zaćmienie piątego Słońca
była to ścieżka dźwiękowa do filmu dokumentalnego Krzysztofa
Bukowskiego pod tym samym tytułem. Płyta została nagrana w
listopadzie 1991 roku, równolegle muzycy Voo Voo wzięli udział w
nagraniu wydanej w 1993 roku płyty Kolędy
Pospieszalskich. Również pod
koniec 1991 roku Wojciech Waglewski napisał jeden z najbardziej
znanych swoich utworów lecz nie koniecznie kojarzony z Voo Voo –
Karnawał znany przede wszystkim
jako hymn Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Również w
roku 1992 po raz drugi Voo Voo stworzyło ilustrację dźwiękową do
przedstawienia teatru Scena Ruchu reżyserowanego przez Mirosława
Olszówkę. Tym razeprzedstawienie nosiło tytuł Kalejdoskop.
Płyta zawierająca ten materiał
ukazała się dopiero w 1999 roku. W 1993 roku ukazała się
nagrana pod koniec roku poprzedniego płyta Łobi Jabi tym
razem wspomógł kwartet smyczkowy w składzie: Sławomir Talacha,
Marta Trybuła, Dariusz Smoliński, Dorota Smolińska. W tym samym
roku zespół wziął udział w wielkiej, ogólnokrajowej trasie WOŚP
w towarzystwie zespołów: IRA, Proletariat, Kobranocka czy Zdrowa
Woda. Również w 1993 roku Voo Voo nagrało wraz z zespołem Tie
Break nagrywał muzyki do filmów Balanga w reżyserii Łukasza
Wylężałka oraz Gorący czwartek Michała Rosy. Kompozytorem
muzyki do oby obrazów był Mateusz Pospieszalski. Muzyka do
Gorącego czwartku została nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów
Fabularnych w roku 1994. Kolejna płyta zespołu to wydawnictwo
koncertowe stanowiące zapis akustycznego koncertu jaki odbył się
w studio Radia Łódź. Płyta ukazała się w 1994 roku pod mało
oryginalnym tytułem „Koncert w Łodzi” W czerwcu tego roku Voo
Voo dało koncert w Lublinie na Rynku Starego Miasta. Był to
pierwszy koncert organizowany przez Mirka Olszówkę. Ale rok 1994
to przed wszystkim uznawany za jedno z najlepszych wydawnictw zespołu
album Zapłacono który na
rynku pojawił się pod koniec tego roku. Na
płycie oprócz stałych członków zespołu gościnnie zagrali
Senegalczyk Mamadou Diouf (śpiew; poezje w macierzystym języku i
góral z Beskidów - Joszko Broda (fujary, fleciki, okaryna, drumla).
Za tę płytę, w roku 1995, Wojciech Waglewski otrzymał statuetkę
Fryderyka w kategorii „Najlepszy kompozytor 1994”. W lipcu
1995 roku Voo Voo zagrało koncert reżyserowany przez Mirosława
Olszówkę w kamieniołomach w Kazimierzu nad Wisłą. Oprócz jak
zawsze rewelacyjnej muzyki ogromne wrażenie zrobiła też
scenografia. Było to osiemdziesiąt gigantycznych totemów
wkomponowanych w pejzaż kamieniołomów.
Koncert
ten był wielkim wydarzeniem artystycznym roku 1995. Mirosław
Olszówka otrzymał za niego Nagrodę Teleexpressu za koncert roku.
W tym samym roku Voo Voo można było usłyszeć także na Rock Opolu
i na katowickich Odjazdach. Wojtek Waglewski wziął udział w
koncercie "List do R. Na 12 Głosów" zorganizowanym w
hołdzie dla Ryszarda Riedla. Rok 1995 to również kolejna płyta
zespołu Rapatapa-to-ja. Na
płycie gościnnie pojawił się D.J. Janmarian (skrecze) oraz
ponownie Mamadou Diouf (śpiew). Również w tym roku Wojciech
Waglewski został wyróżniony "Paszportem Polityki" w
kategorii "Rock. Pop. Estrada". Rok 1996 to przede
wszystkim większe i mniejsze koncerty po całej Polsce. W 1997 roku
ukazał się album Flota Zjednoczonych Sił zawierająca
wcześniej już wydane utwory tej grupy w nowych aranżacjach i
śpiewane przez zaproszonych do studia gości. Na płycie śpiewają
Kasia Nosowska, Kayah, Grzegorz Turnau, Lech Janerka, Kazik, Maciek
Maleńczuk, Justyna Steczkowska, Tomasz Lipnicki i Staszek Soyka. W
tym czasie Wojciech Waglewski wydał drugą solową płytę Muzyka
od środka. Waglewskiemu na
płycie towarzyszyło całe Voo Voo oraz Antoni "Ziut"
Gralak (trąbka) i Sebastian Karpiel-Bułeczka (skrzypce, śpiew).
Materiał z tego wydawnictw to ścieżka dźwiękowa do filmu
"Kroniki domowe" w reżyserii Leszka Wosiewicza. W
1998 roku ukazała się kolejna płyta zespołu Oov Oov. W
składzie zespołu nagrywającego materiał na ten album zabrakło
Jana Pospieszalskiego który odszedł z zespołu. Na tej płycie na
wszystkich gitarach łącznie z basową zagrał Wojciech Waglewski.
Na tym wydawnictwie można też usłyszeć Kasię Nosowską (śpiew),
Mamadou Dioufa (śpiew), Antoniego
Gralaka (trąbka) oraz Dj Mada (skrecze - syn Wojtka Waglewskiego
Piotrek) Jesienią 1999 roku ukazał się dwupłytowy,
koncertowy album zespołu nagrany dla Programu III Polskiego Radia
w dniach 4 i 5 czerwca 1999 w studio im. Agnieszki Osieckiej
zatytułowany po prostu Koncert w Trójce (wydawnictwo składa
się z dwóch płyt nazwanych Longplay i Singiel). Płytę
nagrał zespół w składzie:
- Wojciech Waglewski (gitary, wokal)
- Mateusz Pospieszalski (saksofon, okaryna)
- Karim Martusewicz (gitara basowa)
- Piotr Żyżelewicz (perkusja, instrumenty perkusyjne)
gościnnie
na albumie można ponownie usłyszeć Mamadou
Dioufa (śpiew), Antoniego Gralaka (trąbka) oraz Dj Mada (skrecze).
Choć
wydaje się to niemożliwe to dopiero w 1999 roku pojawiło się po
raz pierwszy na organizowanym przez Jurka Owsiaka Przystanku
Woodstock. W 2000 roku na rynku pojawiły się dwa kompilacyjne
wydawnictwa zawierające utwory Voo Voo Różne piosenki oraz
Gwiazdy polskiej muzyki lat 80.
Ciąg dalszy historii grupy tu: Voo Voo część II
Ciąg dalszy historii grupy tu: Voo Voo część II
Dyskografia
(1986-2000):
- Voo Voo (1986)
- Sno-powiązałka (1987)
- Koncert (1987)
- Małe Wu Wu (1988)
- Radio nieprzemakalnych (1988 kompilacja różnych wykonawców)
- Z środy na czwartek (1989)
- Letnia zadyma w środku zimy (1989 kompilacja różnych wykonawców)
- Muzyka do filmu Seszele (1990)
- Mimozaika (1991)
- Zespół gitar elektrycznych (1991)
- Tam tam i tu (1991)
- Zaćmienie Piątego Słońca (1992)
- Łobi jabi (1993)
- Zapłacono (1994)
- Koncert w Łodzi (1994)
- Rapatapa-to-ja (1995)
- Flota zjednoczonych sił (1997)
- Oov Oov (1998)
- Kalejdoskop (1999)
- Koncert w Trójce (1999)
- Różne piosenki (2000 - Kompilacja)
- Gwiazdy polskiej muzyki lat 80. (2000 - Kompilacja)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz