Kolejna
kapela której utwory znalazły się na kasecie Top Punk's to
prawdziwie wielka legenda polskiego rocka. Celowo nie napisałem punk
rocka, bo mimo że Armia uznawana (i słusznie) jest za grupę
grającą w zasadzie ten gatunek muzyki to wyraźnie słychać w
muzyce zespołu wpływ takich reggae, metalu, rock symfonicznego czy
nawet jazz-rocka. W wypadku Armii mogę spokojnie napisać, że
podobnie jak niedawno opisywane Voo Voo, Armia ma swój własny styl
który nazywa się Armia charakteryzujący się tym że w muzyce
granej przez zespół od samego początku jego istnienia pojawiały
się nietypowe dla rocka instrumenty – fortepian, flet,
wiolonczela, skrzypce, instrumenty etniczne no i oczywiście
waltornia, jednoznaczne zaklasyfikowanie Armii do jednego gatunku nie
jest po prostu możliwe.
Ale
zacznijmy od początku. W listopadzie 1984 roku w warszawskim klubie
„Hybrydy” doszło do spotkania wokalisty zespołu Siekiera
Tomasza Budzyńskiego, gitarzysty Kryzysu i Izraela Roberta
Brylewskiego oraz filozofa, poety i muzyka zespołów Kultura i
Izrael Sławomira Gołaszewskiego. Spotkanie tych trzech osobowości
polskiej sceny niezależnej zaowocowało powstaniem zespołu.
Pierwsze wspólne próby panowie zaczęli już w grudniu tego samego
roku. To pod jaką nazwą muzycy będą pojawiać się na scenie
okazało się dopiero wiosną 1985 roku. Do nadania nazwy zespołowi
przyznają się zarówno Budzyński jak i Brylewski. Podobno
Budzyński optował początkowo za nazwą Armia Zbawienia jednak w
końcu przeszła krótsza Armia preferowana przez Brylewskiego
początkowo używano też nazwy Anti-Armia.
Pierwszy
skład zespołu to:
- Tomasz Budzyński (Tom Bombadil, Budzy) – wokal
- Robert Brylewski (Afa, Bryl, Robin Goldrocker) – gitara
- Sławomir Gołaszewski (Merlin) – klarnet, saksofon
- Tomasz Żmijewski (Żwirek) – bas
- Jarosław Ptasiński (Gruszka)– perkusja
Szybko
bo już w na przełomie roku 1984 i 1985 od grupy dołączyli basista
Aleksander Dziki (Alik) oraz znany Brylewskiemu z Brygady Kryzys
perkusista Janusz Rołt (Grzmot). Zespół dał pierwszy koncert w
Hybrydach w czerwcu 1985 roku. W tym samym roku oprócz zwykłych
koncertów zagrał na kilku ważnych festiwalach: na odbywającej się
w Świnoujściu FAM-ie, w Jarocinie i Róbrege. Na festiwalowym
półoficjalnym wydawnictwie - kasecie FAMA – Świnoujście '85
będącej kompilacją różnych wykonawców którzy pojawili się na
tym festiwalu znalazły się pierwsze wydane nagrania grupy - trzy
utwory: Życie bez wojen, Jestem drzewo, jestem
ptak oraz Na ulice. Armia szybko zdobyła uznanie w
środowisku punkowym. Wymieniana jest jako jedna z głównych grup
muzycznych tego nurtu lat 80. obok Dezertera, Brygady Kryzys,
Siekiery czy KSU. W pierwszej profesjonalnej sesji nagrań zespół
wziął udział w pod koniec 1985 lub na początku 1986 była to
sesja zrealizowana w studiu KAW Tonpress oprócz Armii wzięły w
niej udział zespoły Dezerter, Rejestracja, TZN Xenna i Siekiera
wynikiem tej sesji był wydany w 1987 roku kompilacyjny album Jak
punk to punk. Z tej płyty pochodzi utwór Jeżeli, który
był notowany na liście przebojów Programu III Polskiego Radia (9
tygodni na liście, najwyższe miejsce 13), a na liście przebojów
Rozgłośni Harcerskiej przez kilka tygodni zajmował pierwsze
miejsce. W 1987 rok ukazał się pierwszy singiel grupy Aguirre.
Tytułowy utwór z tego wydawnictwa trafił podobnie jak Jeżeli
na listy przebojów Trójki i Rozgłośni Harcerskiej. Wtedy
powstało też charakterystyczne logo zespołu będące stylizowanym
zapisem nazwy zespołu. Podobno Budzyński projektując okładkę
singla Aguirre na kliszy napisał ARMIA, tusz, którym ten
napis był wykonany po wyschnięciu popękał w nieregularny sposób,
dając specyficzny znany wszystkim fanom grupy efekt graficzny. W
1988 roku ukazał się pierwszy, nagrany rok wcześniej w rzeszowskim
studiu zespołu RSC, wydany przez Pronit album Armii Armia. W
nagraniu tej płyty swój udział miała spora grupa muzyków a i
instrumentarium niezwykłe jak na zespól grający muzykę rockową a
w zasadzie punk rockową. Na płycie zagrali oprócz wcześniej
wymienionego składu również Tomasz „Gogo Szulc” Kożuchowski
(perkusja), Piotr „Stopa” Żyżelewicz (perkusja), Krzysztof
„Banan” Banasik (waltornia, klawisze, wokal), Piotr „Sam”
Subotkiewicz (flet) oraz Wojciech Konikiewicz (klawisze). W tym też
czasie z zespołem coraz rzadziej grywał Janusz Rołt podobno z
powodu problemów z narkotykami, a na pewno dlatego, że grywał też
w zespole Lecha Janerki. Janusz Rołt definitywnie rozstał się z
zespołem w 1987 roku a jego miejsce za bębnami zajął Tomasz „Gogo
Szulc” Kożuchowski. Janusz Rołt zmarł śmiercią samobójczą 31
lipca 1990 roku. Podczas nagrywania Armii przez pewien czas w
studio nie mógł pojawiać się Gołaszewski w związku z czym w
miejsce jego saksofonu pojawiła się waltornia Krzysztofa „Banana”
Banasika która nadała muzyce granej przez zespół
charakterystyczne brzmienie do dziś kojarzone z twórczością
Armii. Pod koniec lat osiemdziesiątych Gołaszewski przestał
występować z zespołem i waltornia stała się zasadniczo jedynym
instrumentem dętym Armii. Pisząc o pierwszej płycie Armii warto
jeszcze wspomnieć. Że w tym czasie Brylewski nagrywał trzy płyty:
Armii, Izraela i Deutera. Jesienią 1989 roku Armia zagrała swój
pierwszy zagraniczny koncert. Był to występ w Berlinie na festiwalu
zespołów bloku wschodniego – oprócz Armii na scenie pojawił się
też Tilt oraz zespoły z NRD i ZSRR. Kolejna znaczące występy
zespołu to występ na ostatnim wydaniu Róbrege w 1990 roku oraz
trasa po Czechosłowacji w grudniu tego samego roku. Druga płyta
zespołu ukazała się w 1991 roku i nosiła tytuł Legenda. Płyta
ta powstawała przez dwa lata głównie w Stanclewie gdzie kilka
gospodarstw zakupił mieszkający na stałe w Londynie przyjaciel
zespołu Izrael (jak wiadomo muzycy Armii i Izraela stanowili grupę
przyjaciół, a składy obu zespołów przenikały się wzajemnie)
Marcin Miller. Zamieszkał tam z Vivian Quarcoo i córką
Sarą, szukający spokoju Robert Brylewski. Wkrótce pojawił się
tam też Tomasz Budzyński, który ukrywał się w ten sposób przed
poborem do wojska oraz kilka innych osób. W końcu wśród osób
przebywających tam na stałe lub choćby na chwilę znaleźli się
tam wszyscy muzycy Armii i większość Izraela. Miller kupił
również instrumenty i sprzęt nagrywający, dzięki któremu muzycy
mogli rozwinąć przeniesione wraz z nimi z Warszawy studio Złota
Skała. I właśnie w tym miejscu w większości powstał materiał
na płytę Legenda. W tym też
czasie za bębnami na stałe zasiadł Piotrek „Stopa” Żyżelewicz
który zastąpił Tomasza „Gogo Szulca, a na basie w zamian za
Tomasza „Żwirka” Żmijewskiego pojawił się Dariusz „Maleo”
Malejonek który oprócz gry na basie również śpiewał. W
nagraniu Legendy wzięli udział też muzycy luźno związanych z
zespołem Ania Landowska (flet) oraz Jan Żyżelewicz (gitara
klasyczna). Legenda to płyta wyjątkowa nie tylko muzycznie
ale i tekstowo, jest to jedna z niewielu polskich płyt rockowych
poświęcono nie jeden artykuł z dziedziny kulturoznawstwa. Płyta
ta znalazła się również na liście 100 płyt wszech czasów
magazynu Teraz Rock (62 miejsce). Rok 1991 to również kolejny
występ Armii w Jarocinie oraz wiele innych niesamowitych koncertów.
W tym czasie grupa pojawiała się często w warszawskim klubie
Fugazi. W 1992 roku ukazał się pierwszy koncertowy album Armii
Exodus. Materiał na płytę
nagrano 23 listopada 1991 roku podczas koncertu w poznańskiej Arenie
oraz w tym samym roku na koncercie w Lublinie (tylko utwory dodatkowo
dostępne w wersji kasetowej wydanej przez Izabelin Studio). Był to
nie tylko pierwszy koncertowy album Armii ale i pierwszy koncertowy
album polskiej grupy punkrockowej. Exodus nagrał
zespół w składzie:
- Tomasz Budzyński (wokal)
- Robert Brylewski (gitara, wokal)
- Piotr „Stopa” Żyżelewicz (perkusja)
- Dariusz „Maleo" Malejonek (bas)
- Krzysztof „Banan” Banasik (waltornia, klawisze, wokal)
W
roku 1993 ukazał się trzeci studyjny album Armii Czas i Byt
zawierający starsze utwory zespołu (z pierwszej płyty) w nowych
wersjach, kilka premierowych kawałków oraz studyjną wersję utworu
Exodus. Materiał na tą
płytę nagrany był oczywiście w studiu Złota Skała, a gościnnie
w nagraniach udział wzięli Piotr „Sam” Subotkiewicz
(flet) i Aleksander Dziki (chórek). Płyta został bardzo dobrze
przyjęta przez fanów a i krytycy się jej nie czepiali. Po na
graniu tej płyty w zespole nastąpiły znaczące zmiany personalne
Darek Majelonek postanowił skupić się na grze w Houku z którym
występował już od 1989 roku, zastąpił go basista Dezertera Paweł
Piotrowski. A przede wszystkim z zespołu odszedł jeden z jego
założycieli Robert Brylewski jego miejsce zajął Michał Grymuza.
Odejście Roberta z Armii wiązało się nieporozumieniami między
muzykami szczególnie między Brylewskim i Budzyńskim. Rozstanie
odbyło się w nie najgorszej atmosferze, muzycy po prostu
stwierdzili, że dalej jest im nie po drodze iść razem. Wbrew
pojawiającym się opiniom przyczyną rozstania (a na pewno nie
bezpośrednią przyczyną) nie był wzrost religijności Maleo,
Budzyńskiego i Żyżelewicz, a raczej inne spojrzenie na muzykę. Po
odejściu Brylewskiego oraz zmianie stylu zespołu (grupa
zrezygnowała z prostego punkowego stylu na rzecz bardziej
rozbudowanych – rockowych klimatów) wśród fanów zespołu
nastąpił rozłam, podzielili się oni na zwolenników starej i
nowej Armii. (Ja lubię oba oblicza zespołu). Rok 1994 to kolejne
wydawnictwo Armii Triodante. Triodante to
album koncepcyjny inspirowany Boską Komedią Dantego. Fabułą
jest wędrówka po zaświatach nawiązująca do Boskiej Komedii.
Armia do muzyki z tej płyty zrealizowała też spektakl reżyserowany
przez Jarosława Orłowskiego, którego fragmenty były emitowane w
telewizji. Aktorami byli członkowie zespołu. 2004 roku Metal Mind
Productions wydała przedstawienie na płycie DVD. W realizacji tego
przedsięwzięcia udział wzięli oprócz członków zespołu również
Beata Kozak (bębny), muzyk Acid Drinkers Dariusz „Popcorn”
Popowicz (gitara), Paweł Klimczak (gitara), Krzysztof „dr Kmieta”
Kmiecik (bas), Magda Szwarc (wiolonczela) oraz Remigiusz Szeller
(didgeridoo - instrument dęty australijskich aborygenów). W roku
1995 zespół opuścił Michał Grymuza a jego miejsce zajął znany
z grających metalową muzykę zespołów Wilczy Pająk i Acid
Drinkers Dariusz „Popkorn” Popowicz. Na chwilę z zespołem
rozstał się też dzielący swój muzyczny świat pomiędzy Armiię
i Kult Krzysztof „Banan” Banasik. W tym samym roku Armia pojawiła
się tam gdzie raczej nie pasowała - na festiwalu w Opolu. W 1997
roku ukazał się kolejny nagrany jesienią poprzedniego roku
studyjny album grupy Duch. Na
tej płycie swe piętno odcisnął Dariusz Popowicz nadając jej
lekko thrashmetalowy charakter. Album ten jest poświęcony idei
chrześcijaństwa i zawiera liczne cytaty z Biblii. Oprócz stałego
składu na płycie pojawili się Marcin Pospieszalski (skrzypce,
piano) oraz Angelika Górny (wokal, piano) W roku 1998 w
warszawskiej „Stodole” odbył się ciekawy koncert. W związku z
reedycją płyty legenda na scenie pojawili się muzycy dawnych
składów Armii grający utwory z pierwszych płyt oraz członkowie
nowego składu, wykonujący nowsze utwory. Budzyński i Brylewski
znów zagrali razem. W tym czasie popularność Armii zaczęła
maleć, pojawiły się problemy z zainteresowaniem wydawnictw
muzycznych. Budzyński twierdzi (i chyba ma sporo racji), że wpływ
na to miała niechęć wydawców do jednoznacznie chrześcijańskiego
przekazu zespołu. W tym też czasie grupa zaczęła grywać na
festiwalach religijnych, co spotkało się z różnymi reakcjami
fanów. Jesienią 1998 roku Armia wraz z Acid Drinkers wyruszyła w
trasę do Stanów Zjednoczonych gdzie koncertowała głównie dla
Polonii. Na występu do Stanów nie pojechał Piotrek Żyżelewicz
który coraz częściej grywał w Voo Voo. „Stopę” zastąpiła
Beata Kozak. Po powrocie z USA z zespole rozstał się Paweł
Piotrowski, Nowym basistą grupy został znany występów z formacja
2Tm2,3 Krzysztof „Dr Kmieta” Kmiecik. W 1999 roku ukazała się
siódma (szósta studyjna) płyta Armii Droga. Płytę
nagrał zespól w składzie:
- Tomasz Budzyński (wokal, gitara akustyczna, steel drum, piano)
- Dariusz „Popcorn” Popowicz (gitary)
- Krzysztof „Banan” Banasik (waltornia, fujarka hinduska, mellotron, smyki, piano, flet , wokal)
- Beata Kozak (perkusja i przeszkadzajki)
- Krzysztof „dr Kmieta” Kmiecik (gitara basowa)
Droga
to płyta bardziej różnorodna niż poprzednie (niektórzy pisali
„mniej spójna”) obok prawie metalowych utworów (Adwent)
znalazły się łagodniejsze kawałki można nawet powiedzieć
piosenki. Płyta została nagrana w studiu Jacka Gawłowskiego
Q-Sound w Warszawie. Była to pierwsza płyta zespołu nagrana przy
pomocy komputera. Na uwagę zasługują partie perkusyjne które
Beata Kozak wzbogaciła o brzmienie dodatkowych – czasem bardzo
dziwnych instrumentów takich jak marakasy, kastaniety, tamburyn,
janczary, ośla szczęka, cymbałki, miska, lwie paszcze, klawesy,
lira czy krowi dzwonek. Nie był to jednak najlepszy czas dla
zespołu. Malała popularność zespołu. Darek Popowicz nie zawsze
był stanie zagrać dlatego do zespołu dołączył drugi gitarzysta
Paweł Klimczak grający w tym czasie razem z Beata Kozak w grupie
Syndicate. Jednak i na niego nie zawsze zespół mógł liczyć
ponieważ równolegle grywał z grupą Lombard dlatego też w
składzie zespołu czasem pojawiał się grający w 2Tm2,3 i Arce
Noego Robert Drężek. W 1999 roku zespół wpadł na dość
oryginalny pomysł – wśród fanów przeprowadzono ankietę
popularności utworów Armii. W ten sposób wyłonione utwory zespół
zagrał na trzech koncertach 27 kwietnia 2000 roku w poznańskim
klubie Eskulap, 30 kwietnia 2000 w katowickim klubie Megaklub i 1
maja 2000 w krakowskim klubie 38. Materiał z tych koncertów został
wydany na dwupłytowym albumie Soul Side Story. W latach 2001
oraz 2002 Budzyński z Banasikiem skupili się nad materiałem który
został wydany jako pierwsza solowa płyta Budzyńskiego Taniec
szkieletów. W 2003 roku ukazała się kolejna płyta zespołu –
dwupłytowy album Pocałunek Mongolskiego Księcia. Pierwsza
płyta tego wydawnictwa zawiera materiał premierowy nagrany w
Kosmicznym Studio Obuha, druga to zapis koncertu w warszawskiej
Stodole 30 stycznia 2003 roku. Warto zwrócić uwagę na dwa covery
które zawiera ta płyta – W
kamień zaklęci
zespołu 2 plus 1 i Sodoma
i Gomora zespołu
Misty in Roots. Szczególnie ten pierwszy stanowi spore zaskoczenie.
Materiał nagrano w studiu Wojciecha Czerna OBUH w Rogalowie. Oprócz
stałych członków zespołu swego głosu na płycie użyczył
Gerard Nowak, na syntezatorze zagrał Wojtek Czern, a jako chórek
wystąpiła Arka Noego. W tym czasie Popkorn był coraz
mniej aktywny muzycznie i jego udział w nagraniu płyty był
niewielki. Również Krzysztof Banasik więcej czasu poświęcał
Kultowi niż Armii. W tej sytuacji na koncertach coraz częściej
zastępował go Jakub Bartoszewski, który z czasem stał się nowym
waltornistą zespołu. Z kolei Beata Kozak a w zasadzie Polak
postanowiła zostać matką Polką i zaszła w ciążę, za bębnami
zastąpił ją Maciek „Ślepy” Głuchowski. W roku 2004 Armia
zagrała w londyńskim klubie The Garage, a na scenie pojawił się
również Brylewski. W tym roku zespół zagrał też na Przystanku
Woodstock oraz na odbywającym się na zamku w Bolkowie festiwalu
Castle Party. W grudniu tego samego roku Armia dostąpiła zaszczytu
zagrania w kolebce amerykańskiego punkrocka nowojorskim klubie CBGB,
tym samym który gościł takie kapele jak Ramones, Misfits,
Television, The Patti Smith Group, The Dead Boys, The Voidoids, The
Cramps, Blondie czy Talking Heads. W tym czasie zespół zagrał też
w kilku innych amerykańskich klubach. W 2004 roku Budzyński,
Głuchowski i Popkowicz założyli zespół w którym mogli
realizować pomysły nie do końca pasujące do tego co robiła Armia
grupa ta nazywała się Budzy i Trupia Czaszka. 2005 roku Armia znów
uczyniła wielki ukłon w kierunku swoich fanów – w czasie jednego
z koncertów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Krotoszynie
stałych gitarzystów zastąpiło dwóch fanów z forum internetowego
– Bartosz Zimiński i Gerard Nowak. Obydwaj w późniejszym czasie
występowali z zespołami Budzyńskiego. Gerard Nowak zastąpił
również Budzyńskiego wokalnie na jednym z koncertów, a następnie
wziął udział w nagraniu wydanej w 2012 roku płyty Podróż na
Wschód i w koncertach ją promujących. Chór fanów skupionych
wokół forum internetowego wziął udział też w nagraniu utworu
Underground. Również 2005 roku w maju odbył się w
warszawskim klubie Punkt ciekawy repertuarowo koncert zespołu ( mecz
fanów Legendy i Triodante) – zespół zagrał na nim
cały materiał z obydwu tych płyt oraz po raz pierwszy suitę
Ultima Thule. Rok 2005 obfitował w ciekawe wydarzenia związane z
Armią w styczniu tego roku w warszawskim klubie Stodoła zespół
dał koncert z okazji dwudziestolecia jego istnienia. Wśród
zaproszonych gości byli Kazik Staszewski, Dariusz Malejonek,
„Zygzak”, Paweł „Guma” Gumola z zespołem Moskwa, Michał
Grymuza, grający w tym czasie w Voo Voo Piotr „Stopa” Żyżelewicz
i Sławomir Gołaszewski z zespołem Asunta. Zespół wykonał ponad
30 piosenek, w tym utwory zespołu Siekiera. Występ zarejestrowano
i wydano w następnym roku na płycie DVD jako Koncert na
XX-lecie. Płyta oprócz
koncertu zawiera także półtoragodzinny wywiad z Tomaszem
Budzyńskim, teledysk do utworu Poza prawem
oraz galerię zdjęć. Zanim jednak na rynku pojawił się
Koncert na XX-lecie, w 2005
roku ukazał się ósmy studyjny album grupy - Ultima
Thule. Po nieco łagodniejszym
albumie Pocałunek mongolskiego księcia płyta
ta stanowi powrót do surowego i agresywnego brzmienia. Nowością,
nigdy wcześniej nie występującą na płytach Armii, jest tytułowa
trzydziestominutowa suita która swym tytułem nawiązuje do
mitycznej wyspy Thule, która rozumiana duchowo symbolizuje kres
życiowej wędrówki człowieka. W 2008 roku zespół wziął
udział w nagraniu płyty wydanej przez Muzeum Powstania
Warszawskiego, zawierającej utwory nagrane przez takich wykonawców
jak Lech Janerka, Dezerter, Kazik, Maleo, Agressiva 69, Pustki,
Karolina Cicha, 52UM, Karotka, Kawałek Kulki, Made in Poland, NOT,
Hetane, Żywiołak, Fat Belly Family no i oczywiście Armii (utwór
Wczorajszemu) do tekstów Tadeusza Gajcego. Album ukazał
się 17 lipca 2009 roku i nosił tytuł Gajcy. Armia
wzięła również udział w koncertach organizowanych przez Muzeum
Powstania Warszawskiego. Rok 2009 to kolejne dwie płyty
studyjne zespołu. Pierwsza z nich to wydany w styczniu tego roku
album Der Prozess. Inspiracją dla tego wydawnictwa była
powieść Franza Kafki o tym samym tytule. Płytę nagrał zespół w
składzie:
- Tomasz Budzyński (wokal)
- Krzysztof „Dr Kmieta” Kmiecik (bas)
- Paweł Klimczak (gitara)
- Rafał „Franc” Giec (gitara)
- Tomasz Krzyżaniak (perkusja)
- Krzysztof „Banan” Banasik (waltornia, syntezatory)
gościnnie
na waltorni zagrał też Jakub Bartoszewski. Nagrań dokonano w Małym
Studio w Puszczykowie. W 2010 roku album Der Prozess uzyskał
nominację do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka
w kategorii: „Album roku rock”. Druga to album nagrany również
w w Małym Studiu w Puszczykowie ukazał się w listopadzie 2009 roku
i nosił tytuł Freak. W odróżnieniu od poprzednich płyt
zespołu, wszystkie teksty – autorstwa Tomasza Budzyńskiego i
Gerarda Nowaka – są anglojęzyczne. Udziału w nagraniu tej płyty
nie miał Krzysztof Banasik, waltornię jako stały członek grupy
obsługiwał Jakub Bartoszewski. Na płycie gościnnie pojawiło się
wielu ciekawych muzyków: Robert Brylewski (gitary, głos,
syntetyzator, perkusja), Sławomir Gołaszewski (głos, okaryna,
afrykańska trąbka, saksofon, perkusja), Robert „Lica” Friedrich
(fuzz), Gerard „Gero” Nowak (głos), Marek Pospieszalski
(saksofon), Łukasz Kluczniak (saksofon) oraz Karol Nowacki (organy,
akordeon) Również w 2009 roku Tomasz Budzyński założył
stowarzyszenie Niewidzialna Armia, które zajmuje się promocją jego
działalności artystycznej. W kwietniu 2010 roku zespół opuścił
Paweł Klimczak. W roku tym zespół odbył trasę koncertową
związaną z okazji 25 rocznicy powstania grupy, grając między
innymi w Studiu Agnieszki Osieckiej radiowej Trójki, oraz XVI
Przystanku Woodstock. Oba te koncerty zaowocowały koncertowymi
płytami. Pierwszy wydaną w 2013 roku płytą z cyklu Koncerty w
Trójce. Drugi wydaną w 2010
roku przez wydawnictwo „Złoty Melon” płytą Armia
25-lecie zespołu. XVI Przystanek Woodstock 2010. Kulminacją
tej trasy był koncert który odbył się 11 czerwca 2010 roku w
amfiteatrze warszawskiego Parku Sowińskiego, na którym zagrali
zaproszeni goście, a sam zespół wystąpił w kilku historycznych
składach. Również w roku 2010 na zlecenie
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w celu promocji
sześćsetnej rocznicy bitwy pod Grunwaldem został nagrany utwór
Jeszcze raz, jeszcze dziś, a zespół zagrał na koncercie
zorganizowanym w ramach obchodów tej rocznicy. W 2011 r. zespół
opuścili Tomasz Krzyżaniak i Krzysztof Kmiecik, poświęcając się
grze w założonym przez Roberta Friedricha zespole Luxtorpeda. Na
ich miejsce w Armii pojawili się dawni członkowie grupy Paweł
„Pablo” Piotrowski oraz Piotr „Stopa” Żyżelewicz. Niestety
niedługo po powrocie do zespołu Stopa zmarł. Perkusistą grupy
został Daniel „Karpiu” Karpiński. W tym samym roku
towarzyszenie Niewidzialna Armia nagrało film Podróż na Wschód,
który początkowo miał być filmem dokumentującym ćwierćwiecze
zespołu, ale ostatecznie stał się swoistą ekranizacją noweli
Stefana Grabińskiego Maszynista Grot. Byli i obecni
członkowie zespołu (Budzyński, Kmiecik, Krzyżaniak, Giec,
Bartoszewski, Polak, Żyżelewicz, Banasik, Gołaszewski), występują
w roli samych siebie - w różnych momentach wcielając się w
postaci z noweli Grabińskiego. W filmie pojawiają się też
współpracownicy i przyjaciele Armii Między innymi wprowadzający
surrealistyczny humor członkowie kabaretu Mumio, występujący w
rolach kolejarzy - naczelnika i jego zastępcy.
Dyskografia:
- FAMA – Świnoujście '85 (1985 – kaseta, kompilacja różnych wykonawców)
- Jak punk to punk (1986)
- Armia (1988)
- Legenda (1991)
- Exodus (1992)
- 22 Polish Punk Classics (1992 - kompilacja różnych wykonawców)
- SPV Poland Vol. 1 (1992)
- Czas i byt (1993)
- Triodante (1994)
- Zacznij wreszcie słuchać (1995 - kompilacja różnych wykonawców)
- Duch (1997)
- Muzyka Przeciwko Rasizmowi (1998 - kompilacja różnych wykonawców)
- RUaH 2 (1998 - kompilacja różnych wykonawców)
- Droga (1999)
- Live in Toruń (1999 - kompilacja różnych wykonawców)
- Pociąg zbawienia (1999 - kompilacja różnych wykonawców)
- Soul Side Story (2000)
- Emmanuel (2000 - kompilacja różnych wykonawców)
- Pocałunek mongolskiego księcia (2003)
- 3 kolory, reggae i okolice (2003 - kompilacja różnych wykonawców)
- Castle Party 2004 (2004 - kompilacja różnych wykonawców)
- Jak punk to punk część 2 (2004 - kompilacja różnych wykonawców)
- Ultima Thule (2005)
- Kultowa dekada vol. 4 – alternatywnie (2005 - kompilacja różnych wykonawców)
- Hard as a Rock (2005 - kompilacja różnych wykonawców)
- Koncert na XX-lecie (2006 – DVD)
- Kultowa dekada vol. 5 – alternatywnie, ciąg dalszy (2006 - kompilacja różnych wykonawców)
- Przystanek Woodstock 2004 (2007 - DVD)
- Der Prozess (2009)
- Metal Hammer 1/2010 (2009 - kompilacja różnych wykonawców)
- Freak (2009)
- Gajcy! (2009 - kompilacja różnych wykonawców)
- Armia 25-lecie zespołu. XVI Przystanek Woodstock 2010 (2010)
- Polskie single '86 (2011 - kompilacja różnych wykonawców)
- Podróż na Wschód (2012)
- Koncerty w Trójce vol. 02 – Armia (2013)
- Wspomnij Ziutka (2013 - kompilacja różnych wykonawców)
Na
16 października zapowiadana była nowa płyta Armii pod tytułem Toń
nie mam jednak pewności czy się
ukazała. Gdy będę pewien zaktualizuję ten tekst.
(poverty alleviation) Hello Sir/Madam Have you been refused at the bank because your credit does not meet their standards? Do you dream of owning your own home, but were denied a mortgage due to high interest rates or insufficient credit? Is your business down? Do you need money to boost your business? had explainable late payments, over-indebtedness, divorce or loss of employment or other, You will be able to have a second chance at credit between individuals. have you learned about the great loan campaign offered by Mr Remis Canales de Trans- CIC-Banks? I'm telling you about it because it offers loans of up to $150,000 at a very low rate of 2.59%, and it even left me 4 months before I started not being reimbursed. contact Mr. Remis Canales if you have a good project that needs financing.
OdpowiedzUsuńfredialaila@gmail.com