Dziś
na gramofonie płytka The Gift brytyjskiej grupy The Jam.
The
Jam pochodzą z Woking w Anglii. Grupa powstała w 1975 roku. Na
muzyczny rynek zespół wtargnął wraz z falą grup punk rockowych
takich jak Sex Pistols, The Clash czy The Buzzcocks. Początkowo
skład grupy to stanowiło czterech muzyków Paul Weller, Rick
Buckler, Bruce Foxton i Steve Brookes. Ten ostatni jednak szybko
rozstał się z zespołem. Grupa błyskawicznie stała się znana w
środowisku muzycznym i w 1977 roku podpisała swój pierwszy
kontrakt z wytwórnią Polydor i już po dwóch miesiącach
współpracy wydała debiutancki singiel zatytułowany In the
City, który od razu wskoczył do zestawienia najpopularniejszych
utworów w Wielkiej Brytanii. Zespół zdecydował się więc na
nagranie albumu o takim samym tytule, po czym w składzie:
- Paul Weller – wokal, gitara
- Bruce Foxton – bas, wokal
- Rick Buckler – perkusja
wyruszył
w trasę koncertową po Wielkiej Brytanii.
Już
w tym samym 1977 roku ukazał się drugi album grupy This Is the
Modern World. Tym razem grupa promować płytę wyruszyła na
trasę po Stanach Zjednoczonych. Tam jednak muzycy nie odnieśli tak
wielkiego sukcesu jak w Wielkiej Brytanii, gdzie ich pozycja na rynku
muzycznym stawała się coraz mocniejsza. Rok 1978 to płyta All
Mod Cons, znów ogromny sukces w Wielkiej Brytanii i klapa w
Stanach. W następnym roku ukazała się płyta Setting Sons.
Znów oczywiście bardzo dobrze przyjęta w Wielkiej Brytanii ale tym
razem zauważona również w USA. The Jam byli już wtedy
niekwestionowanymi gwiazdami w rodzinnym kraju, singiel Going
Underground dostał się tam na szczyt listy przebojów. W roku
1980 The Jam wydają płytę Sound Affects, płytka
ugruntowała a w zasadzie można nawet powiedzieć, że wzmocniła
pozycję zespołu na rynku muzycznym. W 1981 roku w nagraniach grupy
pojawiły się pierwsze symptomy zainteresowania Wellera
amerykańskimi brzmieniami soulu i rytm and bluesa. Początek 1982
roku przyniósł nagranie Town Called Malice, które stało
się już trzecim utworem królującym na listach przebojów. Tym
sposobem The Jam stali się pierwszym zespołem od czasów The
Beatles, który grał aż dwa utwory na "Top of the Pops".
Również w 1982 roku zespół wydał płytę The Gift, która
znalazła się na szczycie listy najlepszych albumów. Pomimo tego,
że The Jam znalazł się na szczycie jeszcze w 1982 roku zespół
zdecydował się zakończyć swoją działalność. Po pożegnalnym
tournee The Jam wydali jeszcze koncertową płytę Dig the New
Breed i zamilkli. Oczywiście jak to bywa w wypadku znanych
wykonawców na rynku co pewien czas pojawiają się płyty z
materiałem nagranym przez The Jam a to w formie kompilacji a to
albumów koncertowych.
The
Jam od początku odróżniał się klasycznie pank-rockowych
zespołów, nigdy nie byli stricte zespołem punk rockowym. Wybili
się wprawdzie na fali punkowego boomu, ale zawsze byli jednym
ważniejszych przedstawicieli nurtu mod revival. Mod Revival był to
nowofalowy ruch młodzieżowy zapoczątkowany około roku 1979 w
wyniku fascynacji filmem – "Quadrophenia", oraz ponownym
zainteresowaniem takimi zespołami jak The Who, The Small Faces oraz
muzyką ska. Mod revival był odrodzeniem ruchu modsów z lat 60
dwudziestego wieku. Wśród młodzieży znów zaczęto popularyzować
skutery, które podobnie jak w przypadku tradycyjnych modsów stały
się obowiązkowym pojazdem każdego revivalowca. Revivalowcy,
podobnie jak ich poprzednicy, wyznawali uliczne życie, nie stronili
od walk z teddy boysami, punkami, czy harleyowcami. Często ich
sojusznikiem w tych starciach byli skinheadzi. Uważa się, zresztą,
że subkultura modsów była prekursorska nie tylko dla ruchu Mod
Revival ale i ruchu skinheadów. Nowofalowi modsi ubierali się
podobnie jak ich poprzednicy. Nosili garnitury, krawaty, a także
polówki Fred Perry, czy Ben Sherman, różnego rodzaju kapelusze,
płaszcze typu Crombie, wojskowe parki, dżinsowe spodnie, martensy,
chelsea boots, obuwie wojskowe, trampki oraz halówki. Nosili włosy
najczęściej opadające na uszy, ale bywały i krótsze, bardziej
zbliżone do wzoru skinheadowskiego. Słuchali The Jam, a także The
Lambrettas, The Chords, Purple Hearts, czy Secret Affair.
Dyskografia:
Albumy
studyjne:
- In the City (1977)
- This Is The Modern World (1977)
- All Mod Cons (1978)
- Setting Sons (1979)
- Sound Affects (1980)
- The Gift (1982)
Albumy
koncertowe
- Dig The New Breed (1982)
- Live Jam (1993)
- The Jam At The BBC (2002)
Kompilacje
- Compact Snap! (1983)
- Greatest Hits (1991)
- Extras (1993)
- The Jam Collection (1996)
- Direction Reaction Creation (1997)
- The Very Best of the Jam (1997)
- Fire and Skill: The Songs of the Jam (1999)
- 45 rpm: The Singles, 1977-1979 (2001)
- 45 rpm: The Singles, 1980-1982 (2001)
- The Sound of the Jam (2002)
- Snap! (2006)
Teraz
o płycie The Gift która stała się pretekstem do napisania
tego tekstu. The Jam w ciągu czterech lat wydał pięć płyt.
Dwuletnie milczenie grupy wzbudzało u fanów niepokój (jak się
zresztą wkrótce okazało zupełnie słusznie). Gdy w 1982 roku
ukazał się album Gift Paula Wellera coraz mocniej ciągnęło
w stronę funky i soulu i niestety (oczywiście moim zadniem) na
płycie to słychać. The Gift jest najbardziej soulowym
longplayem w dorobku grupy, słychać to przede wszystkim w takich
kawałkach jak Precious, Trans-Global Express czy
Town Called Malice. Mimo tego płyty słucha się bardzo
dobrze. Na szczęście na płycie są takie utwory jak Happy
Together z charakterystycznym dla The Jam rytmem perkusji Just
Who Is The 5 O’Clock Hero? czy rock’n’rollowo-punkowy The
Gift z stylowo brzmiącym Hammondem. Album odróżnia się od
wcześniejszych dokonań zespołu jednak spragnieni muzyki The Jam
fani mimo wszystko wywindowali go na szczyt listy najlepszych
albumów. Płyta warta posłuchania, ale znam lepsze (nawet tego
zespołu).
The
Gift
Polydor
– POLD 5055
Rok
wydania 1982
Strona
1
- Happy Together
- Ghosts
- Precious
- Just Who Is The Five O'Clock Hero?
- Trans-Global Express"
Strona
2
- Running On The Spot
- Circus
- The Planners Dream Goes Wrong
- Carnation
- Town Called Malice
- The Gift
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz